Co je dobré vědět o rybím tuku

Že je rybí tuk zdraví prospěšný, to věděli už naši předkové. Pryč jsou ale naštěstí ty doby, kdy byl dětem vnucován nechutný rybí tuk – každý den lžička. V současné době je preferovanější metodou doplňková strava - různé kapsle s vysokým obsahem rybího tuku. Tuk z mořských ryb má totiž přímo blahodárné účinky na krevní oběh, chrání srdce a cévy, odbourává cholesterol. Přímo ukázkovým případem jsou například grónští Eskymáci, kteří prakticky neznají infarkt a to i přesto, že v jejich jídelníčku je zahrnuto velké množství tučného masa, oproti malému množství zeleniny a ovoce. Jejich hodnoty cholesterolu jsou oproti běžným konzumentům přímo ukázkové.

V celé řadě životních procesů v lidském těle, hrají omega3 mastné kyseliny obsažené v rybím tuku, doslova první ligu. Ten se tak může uplatnit i jako vysoce příznivý doplněk stravy při prevenci mnohých onemocnění, jako je například strašák poslední doby - rakovina, neméně závažná nemoc - cukrovka anebo tolik nepříjemné a špatně léčitelné kožní onemocnění – lupénka. Rybí tuk je doslova vynikající pro jedince, mající vysoký cholesterol.

V čem vlastně tkví kouzlo rybího tuku?

Tuleni, velryby a makrely mají ve svém tuku obsaženy dvě specifické mastné kyseliny. Ty mají za úkol udržet pružné buněčné stěny, čímž vlastně napomáhají tekutosti krve. Díky nim se mohou jmenovaná zvířata pohybovat i v těch nejstudenějších polárních mořích. Je tedy zcela logické, že to, co pomáhá těmto tvorům, může pomoct i člověku. Čím jsou totiž pružnější cévy, tím lépe krev protéká a tím logicky i lépe pracuje a funguje srdce. To znamená lepší krevní oběh a tím pádem menší riziko infarktu. V současné době existuje cca 1500 studií, potvrzující blahodárné a příznivé účinky mastných kyselin na lidské zdraví. Těm se začalo zkráceně říkat EPA a DHA. Souhrnně se označují jako omega3 mastné kyseliny.

Jsou schopny nahradit kapsle ryby?

Jelikož není v moci lidského těla si tyto kyseliny vytvářet samo, je nutné je přijímat v potravě. Problém je, že se v současné stravě tučné ryby objevují jen v malém množství, které bohužel lidskému tělu nestačí. A právě proto jsou na našem trhu různé želatinové kapsle, obsahující rybí olej od mnoha producentů potravinářských doplňků.

Otázku, zda mohou doplňky stravy s omega-3 kyselinami nahradit tolik prospěšný rybí tuk, zodpověděl test MF DNES o účinnosti osmnácti výrobků.

Jsou to pouze drahé bonbony?

Většina z osmnácti výrobků, zakoupených v obchodech a podrobené analýze na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze, prokázalo skutečně dobrý zdroj mastných omega kyselin. Objevily se ovšem ale i výjimky něco slibující a neplnící. Obsah omega3 kyselin byl v těchto výrobcích minimální.

Marek Doležal z VŠCHT, který analýzy vedl, vysvětluje: „Nejproblémovějšími výrobky jsou ty, jež jsou bohužel určeny pro děti. Například Harmony Line Baby má velmi malé množství EPA a DHA. Těch 18 miligramů v jedné tobolce, kterou doporučuje výrobce, je prakticky bezvýznamné. Ani želatinoví medvídci, honosící se názvem Méďa Omega 3, neobsahují žádné cenné mastné kyseliny. Jediná aktivní látka v nich je kyselina linolenová. A té je ještě tak málo, že nemá prakticky žádný význam. Ten mají jen doplňky stravy s kyselinami EPA a DHA. Jiné kyseliny – třeba linolenovou – nemá smysl doplňovat, těch máme dost. Kdo si dá řízek smažený na řepkovém oleji, kde jí je hodně, tak už ji vůbec nepotřebuje doplňovat tímhle drahým bonbonkem."

Levnější nebo dražší?

Podle testu se došlo ke zjištění, že kvalita výrobků se liší v mnoha věcech, jako jsou například obsah účinných látek, velikost kapslí, doporučená dávka a samozřejmě i v ceně. Opravdu je obrovský rozdíl, jestli tělu dodáváme potřebné kyseliny v podobě dvaceti kusů za korunu denně, anebo si raději pořídíme kapsle třeba osmkrát dražší.

Denní minimální doporučená dávka omega3 kyselin je 250 mg. A přesně tato dávka přijde vítězného Blue Care Rybí olej na cca 1,60 Kč. Ovšem za stejnou dávku zaplatíme u konkurenčního výrobku až osmkrát více.

Za biologicky aktivní látky jsou považovány také alkylglyceroly a skvalen. "Pozitivní Za účinky alkylglycerolů nejsou ještě dostatečně prokázány. A skvalen? Tam jsou účinky prokázané: může chránit povrch kůže před oxidací, a tedy před jejím stárnutím," vysvětluje dále Marek Doležal.

Jak dále průzkum ukázal, jsou na omega3 mastné kyseliny (hlavně EPA a DHA) nejbohatší právě mořské ryby (lososi, sardinky anebo makrely). Sladkovodní ryby bohužel takový obsah omega3 kyselin nemají.

Na co si dát pozor

Není žádným tajemstvím, že tučné ryby se u nás moc nekonzumují, ačkoliv by měly být zařazeny do našeho jídelníčku alespoň dvakrát týdně. Jedině tak se dají získat nejkvalitnější omega3 mastné kyseliny z běžné stravy. Podle doporučení evropského úřadu pro potraviny (EFSA), by měl každý člověk přijímat minimálně 250 mg omega3 mastných kyselin denně. Je to perfektní a jedinečná prevence proti riziku cévních a srdečních chorob. Ti, kteří se rozhodnou raději pro rybí tuk v kapslích, by měli vybírat pouze takové výrobky, na nichž je uvedeno konkrétní množství aktivních látek v jedné kapsli.

Vítěz testu MF DNES – Blue Care Rybí olej

Přesně tyto podmínky splňuje Blue Care Rybí olej, jež zcela právem vyhrál test MF DNES. V jejich želatinových kapslích je obsažený vyvážený poměr oleje z ryb, žijících v arktických vodách. Stačí denně spolknout jednu kapsli, která vyjde na cca 1,60 Kč a máme splněno.