Co nevíte o rybách…

Jak je to s rybami? Jsou opravdu tak moc zdravé? Jaký je obsah jejich škodlivin?

Že ryby obsahují spoustu prospěšných látek, je stará známá věc. V poslední době se ale začínají rojit zprávy o tom, že tomu zase až tak doslovně není. Podle nich totiž ryby obsahují různé škodliviny.

Jak známo, jsou ryby bohatým zdrojem omega – 3 mastných kyselin a řady dalších, pro lidské tělo tolik potřebných, vitamínů a minerálů. Je ovšem otázkou, zdali lidskému organismu prospějí nebo spíše uškodí. To je dáno prostředím chovu ryb. V případě, že je nevhodné, v jejich těle se hromadí různé nebezpečné látky, které dokážou lidské tělo pořádně potrápit.

Toxiny mohou způsobit zdraví nebezpečné otravy. Jejich výskyt v našich regionech je zejména důsledkem celosvětově rozšířeného obchodu s tropickými a subtropickými rybami. I přesto jsou tyto otravy v České republice velice vzácné. Ohroženi jsou především turisté cestující do tropických a subtropických oblastí.

Na limity nevhodných látek v místních či dovážených rybách velmi striktně dohlíží Státní veterinární ústav.

Největší nebezpečí – jedovatá rtuť

Jedná se o nejjedovatější prvek, který je možný prostřednictvím takto nakažených ryb pozřít. Ta se v menším, či větším množství hromadí téměř ve všech vodních živočiších. Ale pozor, není potřeba propadat panice. Tato informace ještě neznamená, že by se lidé měli vzdát konzumace ryb. Jen je potřeba jejich pojídání nepřehánět anebo si pečlivě vybírat takové, jež vykazují nižší hladinu rtuti. Mezi takové se řadí například mořská štika, treska, losos, hejk, pstruh, sardinky anebo tolik oblíbený kapr. 

Naproti tomu jsou v rizikovém sektoru zařazeni žraloci, mečouni, štiky či candáti. Tyto druhy prokazují vyšší procento obsahu rtuti v těle. Tyto vyjmenované druhy je potřeba si dopřávat v omezené míře, odborníci, zabývající se tímto problémem, doporučují maximálně dvě porce týdně. Ženy, které se snaží otěhotnět, anebo již těhotné jsou, či kojí, včetně dětí do tří let by se těmto pokrmům měly vyhýbat úplně. Jedovatá rtuť totiž dokáže ohrozit klasický vývoj dítěte.

Prim musí hrát čerstvost rybího masa

Je samozřejmostí, že ryby z chovů jsou více nežli pečlivě hlídané různými hygienickými institucemi. Rybáři, sázející na konzumaci vlastních úlovků, by si měli v první řadě zjistit podrobnosti o možné kontaminaci dané oblasti, v níž chytají ryby.

Pro kupující platí pravidlo věnování se pečlivému výběru. V první řadě je potřeba pečlivě prozkoumat jejich čerstvost. Nejideálnější volbou jsou tedy ryby chlazené. Takový produkt musí mít vždy a za všech okolností svěží barvu a pružné maso. Je samozřejmé, že hlavním indikátorem čerstvosti je jejich aroma.

V Česku se nejčastěji setkáváme s otravou biogenními aminy, což je zapříčiněno především chybou člověka, tedy nevhodným skladováním. Zrádný je zejména histamin. Nejvyšší riziko jeho nadměrné tvorby je například u makrely, tuňáků či sleďů. Při jejich nesprávném skladování se může toxické množství histaminu vytvořit dříve, než se ryba projeví senzoricky jako závadná. Otrava se projevuje zejména svěděním kůže, bolestí hlavy, poklesem krevního tlaku a kožní vyrážkou.

Nebezpečí v konzervách

Mimo jiné může číhat skrytý nepřítel třeba i v obyčejné konzervě tuňáka. Jeho název je botulotoxin neboli klobásový jed. V případě, že je jeho konzervace špatně provedená, v jeho vnitřku vzniká prostředí, v němž se právě nejvíc daří této vysoce toxické látce, již produkují bakterie. Jakýmkoliv způsobem deformovaná plechovka, nafouklá anebo rezavá právě v místě, kde je svár, vás musí zanechat chladnými a je záhodno se jí doslova vyhnout obloukem. Otrava jedovatým botulotoxinem se projevuje postupnou obrnou svalů a to od hlavy směrem dolů.

Při konzumaci ryb rozhodně převažují výhody

Podle odborníků ale není potřeba propadat panice. Klady rybího masa stále výrazně převažují nad možnými zdravotními riziky. Není žádnou novinkou, že pro lidské tělo je hodně důležitý jód a nenasycené mastné kyseliny, které jsou nejvíc obsaženy právě v rybím mase.

Tyto kyseliny jsou velmi důležité a působí příznivě jako prevence infarktu myokardu. Pokud byste týdně snědli 300 gramů rybího masa s kvalitní dietetickou hodnotou, riziko této srdeční choroby by se snížilo až o 50 procent.