Dejte šanci i „nezdravým“ jídlům

Dejte šanci i „nezdravým“ jídlům

Špatná pověst provází nejen lidi, ale i potraviny, které se k tomuto cejchu bohužel dostaly neprávem. Pořád čteme, jak ta nebo ona potravina škodí našemu zdraví a čert aby se v tom už vyznal. Je však, ale vskutku spousta potravin, které si tento post prostě nezaslouží, a proto bychom se jejich konzumace neměli v žádném případě vzdávat. Které to jsou? Řadí se mezi ně brambory, sýry, vejce, chleba, pečivo, čokoláda anebo také mražená zelenina.

Brambory: Říká se o nich, že mají velké procento škrobu a proto se po nich tloustne. Skutečnost je ale úplně jiná. Pokud brambory nepřeměníte na smažené hranolky, bramboráky či přetučnělou bramborovou kaši, potom vám brambory nejsou schopny jakkoliv ublížit. Ba naopak, brambory jsou obrovským zdrojem sacharidů, které člověk prostě potřebuje. Oproti jiným potravinám jsou nízkokalorické. Mají vysoký obsah antioxidantů, draslíku a tolik potřebné vlákniny. Proto je nutné při konzumaci brambor dbát především na jejich úpravu. Při správném postupu se nikdo konzumace brambor nemusí bát ani o své zdraví, ani o svou postavu.

Sýry: Prý jdou na tloušťku. Něco pravdy na tom bude. Sýry totiž obsahují nejenom tuky, ale také sodík. Je pravdou, že
 ten našemu tělu (pokud je ve velkém množství) vskutku neprospívá. Na druhou stranu jsou ale sýry jedním z hlavním zdrojů vitamínu D a hlavně tolik potřebného vápníku. Z toho důvodu není dobré se úplně konzumace sýrů vzdávat. Pokud sýry nekonzumujete jen z důvodu, že si hlídáte postavu, potom se zaměřte na nízkokalorické sýry. Prostě jen vypusťte ze svého jídelníčku tučné druhy.

Vejce: O vejcích se již vedly mnohé diskuze. Prý obsahují velké množství cholesterolu a tím jsou startérem srdečních onemocnění. Jak to tedy ve skutečnosti s touto potravinou je? Vajíčka by měla zaujmout čestné místo v každé domácnosti. Opravdu si zaslouží naši velkou pozornost a to z jednoho prostého důvodu: obsahují spoustu důležitých živin, mezi něž se řadí nenasycené tuky, vitaminy D, A, B12.  Navíc jsou plná kvalitních proteinů. Vejce jsou také schopná nás nadlouho zasytit.

V žádném případě neobsahují tolik cholesterolu, jak se o nich psalo. Množství, které je ve vejcích obsaženo, nemůže v žádném případě ohrozit naše zdraví. Pokud tedy trpíte na vysoký cholesterol, potom se zamyslete nad nevhodnou kombinací tuků, které požíváte. To je totiž hlavním důvodem tohoto zdravotního problému.

Chleba, pečivo: Jak je to ve skutečnosti s touto, pro každého člověka, běžnou poživatinou? Podle mýtů je mnohem lepší pečivo z běžné stravy úplně vyřadit. Existuje spousta domácností, kde je pečivo totální tabu. Ve skutečnosti je to ovšem velký nesmysl. Takový zákaz by se měl vztahovat pouze na pečivo z bílé mouky. Celozrnné pečivo je naprosto bezpečné. Již několikrát zde zaznělo, že sacharidy jsou velmi důležitou položkou pro náš organismus a právě celozrnné pečivo je jejich vynikajícím zdrojem. Nesmíme pominout ani vysoký obsah vitamínu B, kvalitní vlákninu a důležité minerály.

Čokoláda: O čokoládě se povídá, že se po ní velmi rychle tloustne. Povídá se o ní, že je plná tuků, cukrů a je doslova semeništěm vysokého cholesterolu. V tomto případě je ovšem nutné brát ohled na to, jakou čokoládu vlastně konzumujeme. Na našem trhu existuje spousta náhražek a nekvalitních čokolád, či čokoládových výrobků. Pojďme se bavit o skutečné čokoládě, tedy té hořké, kvalitní, o takové, která má vysoký obsah kakaa. Takováto čokoláda naopak cholesterol v našem těle snižuje. Takováto čokoláda je schopná dokonce i snížit vysoká krevní tlak. Je doslova napěchovaná všemožnými antioxidanty. Pokud se bojíte tloustnutí, potom byste se měli pouze krotit ve zkonzumovaném množství. Prostě zde platí pravidlo – pokud nechcete po čokoládě ztloustnout, potom jí nesmíte sníst hodně. Ale to už vážně není chyba čokolády.

Mražená zelenina: Podle některých zdrojů prý má zamražená zelenina méně živin, než čerstvá. Tohle je ovšem velká mystifikace. Pokud se zelenina zamrazí čerstvá, nic se na jejím složení nezmění. Prostě nepřijde o žádné potřebné vitamíny, ani živiny. Ba naopak – je to přímo vynikající způsob, jak tyto živiny zachovat. Je to způsob, jak získat nejen důležité minerály a vitamíny, ale i tolik potřebnou vlákninu v zimním období, kdy je těchto pro tělo tolik důležitých živin nedostatek.