Prosinec podle čínské medicíny

Prosinec – v ohrožení tlusté střevo

Prosinec - poslední měsíc v roce je zřejmě pro každého z nás obdobím očekávání a bilancování. Prostě nás začíná přepadat předvánoční atmosféra a tím se čím dál víc napojujeme na vlastní nitro. Nastává doslova spirituální čas, kdy se zamýšlíme nad uplynulým rokem, nastává rekapitulace uplynulého času a pomalu se začínáme těšit na rok nastávající. Co nám asi přinese?

Jak uvádí stará čínská medicína, je v prosinci nejvíce ohroženo tlusté střevo, které je (stejně jako plíce) elementem kovu. To je, jak známo, zakončením našeho trávícího systému. Stará se o odvádění veškerých odpadů z našeho těla a tudíž je více nežli potřebné, aby bylo neustále čisté a fungovalo přesně tak, jak má. Tlusté střevo ovšem nemá pouze fyzický pohled, ale i psychický. S tohoto hlediska se tlusté střevo řadí na místo našeho podvědomí, našich nejhlubších obav, veškerých stinných stránek a obav (strachu).

Oslabení tlustého střeva – jak se projevuje?

Zácpa, průjem anebo jen pouhé kručení ve střevech – to jsou prvotní příznaky oslabení tlustého střeva. Na ně se posléze nabalují další – oslabení imunity. V tomto bodě je potřeba dát za pravdu našim předkům, kteří tvrdili, že imunita sídlí právě ve střevech (je to až 70%). Již z tohoto plyne, že tlusté střevo je opravdu největším orgánem naší imunity. A jelikož je tlusté střevo těsně prolnuto se sliznicemi v lidském těle, je přímo nasnadě, že se jeho oslabení musí zcela zákonitě projevit ve formě častých viróz, rým a v mnoha případech i krvácením z nosu.

Tlusté střevo je dokonalá soustava, stimulující celý organismus – je prostě jakousi zmenšeninou našeho těla. Pro představu: každý jednotlivý úsek tlustého střeva je přiřazen k některému orgánu v těle. Tudíž z toho logicky vyplývá, že v případě narušení některého úseku tlustého střeva (zanesení), se odráží ve funkčnosti toho daného orgánu, který právě na tento úsek navazuje a tím dochází ke vzniku onemocnění.

Veškeré potřebné (a nejen ty) látky do těla z potravy dodává skrze svoji stěnu právě tlusté střevo. Vitamíny, soli, a hlavně vodu do krve (čímž vlastně vyživuje náš organismus) předává pouze čisté a zdravé tlusté střevo. V případě, že je tlusté střevo zanesené, to funguje úplně stejně, jen s tím rozdílem, že se s potřebnými látkami dostávají do těla i látky, které náš organismus oslabují. Ona totiž i kůže má obrovskou funkci – právě ta odvádí veškeré nečistoty z těla a v případě špatně fungujícího tlustého střeva se veškeré nečistoty mohou projevovat ve formě ekzémů, různých pupínků anebo velmi nepříjemného akné. 

Pokud trpíte častou únavou, podvýživou organismu (a je naprosto jedno, zdali jste hubení, či obézní), různými migrénami, bolestmi bederní páteře nebo opary na dolním rtu – i zde se může jednat o projevy oslabení tlustého střeva.

Rovnováha – jak se do ní dostat?

Ze všeho nejlepší a hlavně nejúčinnější, je detoxikace tlustého střeva. Existuje několik způsobů, jak toho dosáhnout. V první řadě v podobě klystýrů (výplachů střev). Ty mají svůj původ nejenom již několik tisíciletí prakticky ve všech kulturách, ale i ve formě pravidelných půstů. V tomto případě je potřeba pít pouze vodu. Velmi efektivní jsou tzv. odlehčovací dny. V těchto dnech jíme třeba jen ovoce, rýži nebo pijeme pouze čerstvé ovocné, či zeleninové šťávy.

Stejně jako na fyzično, je potřeba se zaměřit i na psychiku. Vnímejte své potřeby a začněte pracovat na jejich naplnění. Hledejte odpovědi sami v sobě. Nehledejte je nikdy někde jinde. V mnoha případech jsou právě takovéto informace zvenčí příčinou toho, že získáváme pocit vlastního selhávání (a tím selhávají právě i naše střeva). Prosviťte tuto temnou stránku vašeho těla (což je právě tlusté střevo) světlem vaší duše. Vezměte odpovědnost sami za sebe do svých rukou.

Potraviny pro posílení tlustého střeva

Snad ze všeho nejdůležitější pro správné fungování střev je vláknina, také dostatek zeleniny, ovoce a hlavně vody. Nikdy by se proto nemělo kombinovat větší množství surovin v jednom jídle. Velmi důležité je i dodržování dostatečných pauz mezi jídly. V případě, že tomu tak není, potrava ve střevech začne zahnívat. Pocity jsou potom známé snad všem, kteří nedodržují základy zdravého stravování. Jedná se především o pocit nafouknutí, únavy, postiženým bývá těžko a v mnoha případech je trápí i nadýmání.

Jaké tedy vybrat potraviny pro správné fungování tlustého střeva? Z obilovin je to samotná rýže, rýžové otruby, oves nebo pohanka. Z luštěnin je vynikající černá čočka a žluté sójové  boby. Podstatně důležitá je i konzumace zeleniny jako je česnek. Ten, jak známo, je již od pradávna používán jako vypuzovač různých střevních parazitů. Za vhodnou se považuje také konzumace cibule, pórku, zázvoru, černé ředkve, kysaného zelí a růžičkové kapusty. Z ovoce je velmi dobré zařadit do jídelníčku jablka, hrušky, kaki (plod ovocného stromu tomelu japonského z čeledi ebenovitých), kokosový ořech a v neposlední řadě fíky. Vhodné jsou téměř všechny druhy ryb (v tomto období připravujeme se zahřívajícím kořením) a tučnější masa, jako je vepřové.

V žádném jídelníčku by v tomto měsíci neměly chybět takové poživatiny, jako jsou vlašské ořechy (pozor ale na množství, jsou hůře tráveny), jedlé kaštany, samozřejmě med anebo usušené houby. Nesmíme zapomenout ani na bylinky, které jsou přímo ideální pro podporu trávení. Z nich vyjmenujme hlavně kmín, fenykl, anýz. Vynikající pro zahřátí je také muškátový oříšek. S ním bychom ale měli být maličko opatrní - ve větším množství totiž působí jako opiát. Plicník lékařský – výborný pro uklidnění střev při průjmech, stejně jako skořice.

Pozor na mléčné výrobky, obzvlášť pokud máme zanesená střeva. Ty bychom měli ze svého jídelníčku pokud možno až do jara vypustit zcela. Vnáší totiž do našeho těla chlad a také nás vydatně zahleňují. Pro podporu peristaltiky střev můžeme vyzkoušet také indickou vlákninu tzv. psyllium neboli zelený jíl.