Říjen podle čínské medicíny

Říjen – pozor na žaludek

Měsíc říjen značí nadcházející podzim. Příroda se pomalu chystá na zimní odpočinek, ze stromů začíná opadávat zbarvené listí, všechno sesychá. Nejenom stromy, tráva a vše co ještě donedávna zářilo krásnou zelení, i zvířata si chystají zásoby, tažní ptáci odlétají do teplých krajin. Na polích dorůstají plodiny a i lidé myslí na dlouhou zimu, kdy je potřeba uskladňovat brambory, houby a ovoce. Je ale smutné, že lidé si nedokáží vzít příklad z okolního světa, jinými slovy přírody. Málo jedinců v této době ctí zákony moudré matky  přírody. Jedou v jednom kuse na plný plyn a na odpočinek jim jaksi nezbývá čas. A právě v tomto čase je potřeba si dávat daleko větší pozor na své zdraví, protože v říjnu je nejvíce oslaben žaludek.

Podle východních nauky je žaludek něco jako klíč k energii čchi. Tu přijímáme ve větší míře z potravy. Není žádným tajemstvím, že je žaludek jakýmsi doplňkovým orgánem pro slezinu a slinivku. Veškerá potrava se dostává do těla ústy, kde je nejdříve rozdrcena zuby a po té putuje do žaludku. Z toho logicky vyplývá, že zuby vlastně připravují stravu pro další využití, tudíž jsou jakousi kontrolní bránou. V tomto místě se vše roztřídí, přesně jako v normálním životě, kdy jsou situace, které běžně zažíváme. Ze všeho nejdůležitější je v první řadě vše nahrubo zpracovat a teprve až potom nechat na nás více působit. Jinými slovy představuje žaludek jakýsi symbol, mající schopnost přijímání a i jistou míru otevřenosti vůči vnějšímu světu. Jsou situace v životě, které velmi těžce neseme. Ne nadarmo se říká, že tyto situace těžce trávíme. Prostě je nedokážeme při nejlepší vůli přijmout a zvládnout.

Jak se projevuje oslabení žaludku

Jelikož je žaludek emočně nejcitlivější orgán v lidském těle, doslova se na něm podepisuje jakýkoliv stres. Každé takovéto vychýlení z duševní rovnováhy postupně oslabuje jeho funkci. V první řadě je velmi nutné pořádně strávit jídlo (myšlenky). Pokud se tak nestane, začne se po nějaké době projevovat zánět sliznice. Pokud ani tohle nebude pro každého z nás dost varovný signál, potom je každý takovýto jedinec na nejlepší cestě pořídit si žaludeční vředy, které na sebe nenechají dlouho čekat. Lidé, jež urputně tyto varovné signály ignorují, začnou trpět a to nejen fyzicky (bolesti a tlak v oblasti žaludku), ale i psychicky. V drtivé většině se jedná o lidi, kteří si zvolili dobrovolnou cestu trpitelství. V praxi to znamená, že je to jakési tiché volání o pomoc, kdy si tímto přejí přitáhnout k sobě pozornost a lásku okolí.

Proto pozor na tyto varovné signály, k nimž se řadí časté nadýmání, pálení žáhy, zvýšená kazivost zubů, paradentóza nebo jen drobné krvácení z dásní. Tohle vše bývá prvotním varovným signálem, že s naším tělem není vše v pořádku. Proto je potřeba zaměřit se na psychiku a pokusit se zharmonizovat si žaludek. 

Rovnováha – jak se do ní dostat

Pro zdravý a správně fungující žaludek je potřeba pohlížet s láskou ke zdravé stravě. Přesně jako je potřeba s láskou pohlížet i na sebe samého, stejně jako na vše okolo nás. Je více nežli nutné se zastavit a položit si několik základních otázek: Žiji harmonický život? Pohlížím nejen na sebe, ale i na vše okolo mě s láskou? Jsem schopný/á vidět nejenom v sobě, ale i v ostatních lidech hlavně to dobré? Jsem schopný/á vysílat a hned po té přijímat dominantně lásku a radost? Otázek by mohlo být samozřejmě víc, ale jedno mají vždy společné – je potřeba se pokusit vidět celý okolní svět z té lepší, milejší strany. Pokud tohoto docílíme, naše trávení nám to s obrovskou láskou vrátí.

Pokud jde o fyzickou část (stravu), je nutné pro oslabený žaludek se naučit snídat. Je to nejdůležitější krok za ozdravením oslabeného žaludku. Nejlepší doba pro snídani je mezi sedmou až devátou hodinou. V tuto dobu má žaludek nejvíce energie a právě proto je důležité se zaměřit na to co jíme a hlavně jak jíme.

Jaké potraviny tedy konzumovat?

Výběr je široký. Jedná se ale především o takovou stravu, která je schopná přirozeně rozžehnout takový ten pomyslný oheň a to na celý den. Přímo se nabízí nejrůznější obilné kaše (jahelné, kukuřičné (recept na konci článku), pohankové, ovesné, rýžové) anebo teplé polévky. Ty jsou obzvlášť vhodné, protože působí doslova jako benzín na oheň. Vyvarovat bychom se pro změnu měli sýrům, jogurtům, vynechat bychom měli i určité druhy ovoce. Tyto produkty totiž ochlazují a zvlhčují a mají naprosto opačný účinek, jak teplé polévky (mokré dřevo nechytne). Tyto potraviny nám z dlouhodobého hlediska výrazně škodí.

Do jídelníčku bychom měli zařadit také luštěniny. V tomto případě jsou nejvýhodnější hrách či cizrna. Pro zlepšení trávení je dobré vařit je s kořením – saturejka, kmín, majoránka. Pro labužníky je velmi dobrá mořská řasa.

V jídelníčku nesmí samozřejmě chybět ani zelenina. Tu je vhodné začít pomalu prohřívat. V tomto období je velice vhodná dýně, kedlubna, mrkev a veškerá zelenina, jež má přirozenou sladkou chuť. Zelenina nemusí být ovšem jen předehřátá, je možné konzumovat i typické studené saláty. Ovšem pozor, tyto je nutné s nastávajícím chladným počasím udržovat na hranici minima.

Pro nastávající chladné počasí vybírejme i ovoce – čerstvé hrušky a slaďoučká jablíčka. Pro ještě chladnější dny je určené sušené ovoce a samozřejmě v menším množství. Toto ovoce totiž obsahuje spoustu energie. 

Další vhodné potraviny a spousta dalších doporučení jsou shodné jako u posílení sleziny a slinivky.

Pro posílení žaludku a celého trávícího traktu, nesmíme ovšem zapomenout ani na bylinky. Jedná se především o měsíček, řepík, kopřivu, zeměžluč anebo pelyněk. Tyto bylinky se mohou kombinovat.

Pro posílení a navrácení žaludku do rovnováhy je ale především důležité zaměřit se na to, jak jíst. Jedná se o stravování v klidném prostředí. To znamená – bez televize, počítače... prostě vždy nejlépe tak, abychom se dokázali soustředit především a hlavně na jídlo, na jeho chutě, vůně, barvy, naučit se vnímat reakce svého těla. Udělejte si z každé konzumace jídla klidný rituál. Vychutnejte si v klidu každičké sousto a pamatujte si, že i sebelepší strava není tělu prospěšná, pokud ji doslova zhltáte ve stresu a spěchu. Mějte na paměti, že v tomhle momentě vám nepřinese žádný užitek. Naopak, svému tělu za takovýchto podmínek prostě škodíte.

EKOMARKET.cz doporučuje kaše:

Kaše instantní kukuřičná 200 g - kukuřičná instantní kaše je nutričně velmi bohatou potravinou. Kukuřice dodává energii, stimuluje mozkovou činnost, zvyšuje odolnost vůči stresu a podporuje soustředění a je přirozeně bezlepková. ZDE

Rýžová kaše instantní 200 g - rýžová instantní kaše je lehce strávitelná, využívá se při onemocnění zažívacího traktu (poruchy trávení, průjmy, zácpa). Rýže je přirozeně bezlepková, takže je vhodná i pro celiaky. ZDE

Pohankovo-rýžová kaše instantní 200 g - pohankovo-rýžová instantní kaše se vyrábí šetrnou extruzií pohanky a rýže. Pohanka je významným zdrojem rutinu, vlákniny, minerálních látek, vitamínů, rýže je lehce strávitelná a jsou přirozeně bezlepkové.