Únor podle čínské medicíny

ÚNOR – ledviny

Ačkoliv druhý měsíc v roce všichni považujeme za dobu hluboké zimy, je pravda maličko jinde. Astrologický kalendář sice uvádí, že ve dni jarní rovnodennosti, což je 20. března, nastává jaro, ovšem podle biologického kalendáře nastává jarní období již 13. února. Podle něj zimní období končí již 26. ledna a až do 12. února probíhá jakési mezidobí, nazvané dojo. Jedná se o přechod zimy do jara a je to vlastně doba, kdy se příroda chystá na probuzení ze zimního klidu a odpočinku, tedy na „znovuzrození.“

A právě v únoru jsou podle tradiční čínské medicíny ohroženy nejvíce ledviny. V tomto měsíci ještě stále vládne element voda a z emocí je to strach. Není zřejmě žádným tajemstvím, že ledviny jsou základní párový lidský orgán, určující délku života a to energií, jež vysílá do lidského organismu. Již od prvního dne zrození začne každému tato energie klesat. Je samozřejmé, že je to u každého jedince jiné. Někomu klesá pomaleji, někomu rychleji. V momentě, kdy lidské tělo tuto energii vyčerpá, organismus pomalu umírá.

Každým dnem, každou hodinou a vteřinou, odevzdávají ledviny tuto energii ostatním orgánům. Zákonitě tak vyvstává otázka, v jakém stavu má každý jedinec své vnitřní orgány, tudíž kolik že vlastně této životně důležité energie z ledvin spotřebují. Při nadměrné zátěži je rychlejší stárnutí organismu. Bohužel nelze tuto energii ničím navýšit či nahradit. Je pouze na každém z nás, jak si budeme udržovat stav klesání, aby byl co nejpomalejší. Záleží jen na nás, jak si budeme schopni udržet tuto energii v co největší kvalitě. Tohle by se zcela jistě dalo nazvat uměním života.

Oslabení ledvin. Jak se projevuje

K nejčastějším projevům se řadí velmi časté močení a to hlavně v noci. K tomu se přidružuje tlak a bolest v kříži, ztrácí se životní vitalita, nastupuje velmi špatný spánek, zhoršuje se sluch (dočasná hluchota anebo i jen šumění v uších), velmi často se hlásí o slovo neplodnost, natékají horní víčka a nemálo takto postižených jedinců trpí špatnou kvalitou vlasů.

Tímto ale výčet problémů ani zdaleka nekončí. Oslabení ledvin se totiž dále projevuje bolestmi kolen, otoky nohou a ze všeho nejvíc se ledviny podílejí na problémech s klouby. V případě, že se objeví i tmavé kruhy pod očima, v drtivé většině se jedná o špatné vylučování kyseliny močové a její nadměrné tvorby. Také psychika je velmi špatná. Postižený jedinec může mít ve větší míře sklony k depresím, podceňovat se a v neposlední řadě nedůvěřovat sobě ani svému okolí.

Co se duchovna týče – na zdraví ledvin se hojně odrážejí nejen špatné partnerské vztahy, ale i vztah, který máme sami k sobě.

Rovnováha je velmi důležitá. Jak se do ní dostat

Mocná matka příroda si vždy věděla rady. Proto je velmi důležité jí naslouchat. Bohužel ale právě v tomto období stále odpočívá. Proto se vyvarujte bujarých večírků s přemírou alkoholu a následným nedostatkem spánku. Vhodná není ani nadměrná konzumace černé kávy, nedostatek pohybu je potřeba kompenzovat alespoň procházkami, špatný je spěch při jídle, stresující prostředí nám všem odebírá životně důležitou energii ledvin.

Jak se tedy dostat do rovnováhy? Velmi potřebný je hlavně klid v životě - dopřejte si ho. Odpočívejte a snažte se mít co nejvíc tepla (zejména je potřeba chránit si ruce a nohy). Velmi důležité je duchovno. Naučte se mít rádi všechny bytosti, jež vás obklopují. Pochopte, že každý jedinec je rovný tomu druhému. Pochopte, že velmi důležité je pěstovat harmonii nejen sami v sobě, ale i se svým okolím.

Potraviny, které pomáhají posílit ledviny

Jaké to tedy jsou? Jakékoli, které nás jsou schopny zahřát. Ze všeho nejlepší jsou samozřejmě polévky, či vývary, případně masitá strava. Výběru masa je také potřeba věnovat pozornost. Vhodné je jakékoliv divoké maso, perfektní je zařadit do jídelníčku krůtí maso, skopové a jehněčí. Rybí maso je v tomto případě doslova nepostradatelné. Konzumujte hlavně tuňáka, platýse, tresku nebo úhoře.

Vynikající je také konzumace luštěnin – fazole adzuka (připomínající svým tvarem samotné ledviny), fazole bílé či červené, čočka a sójové boby.

Nezapomínejme ani na vařené obiloviny a kompoty. Jáhly, oves nebo pohanka jsou pro naše ledviny ty pravé obiloviny.

Neméně důležité je vyvarovat se přílišnému solení, samozřejmě cukru, pití kávy a alkoholu a výrazně ochlazujícím potravinám.

Pokud jste milovníci zeleniny, potom byste měli vědět, že tato poživatina je vhodná v zimním období lehce zahřátá v páře anebo nakvašená. Nejlépe zahřeje cibule, česnek, zázvor, fenykl, celer, růžičková kapusta, pórek a červená řepa. Chybět by neměla v žádném případě petržel, protože jen tato zelenina je schopná odvodnit a odstranit nepříjemné otoky.

Nezapomínejme ani na doplňování tuků. Ovšem těch zdravých. Ty nám zajistí ořechy a semínka. Přidávejte do vařených pokrmů například MISO pastu, kvalitní sójovou omáčku a umeocet.

Z bylinek, jež posilují ledviny, hrají prim kurkuma, kari a chilli. Vhodný je také celík zlatobýl, který se používá v boji proti močovým kamenům. Je prokázáno, že jeho užíváním po dobu šesti týdnů, jsou močové kameny zlikvidovány. Tuto vlastnost má i lopuch plstnatý. Močopudně působí také skvělý dvouzubec trojdílný. Nesmíme ovšem zapomenout na lichořeřišnici větší. Jedná se o přírodní antibiotikum, bojující proti 46 kmenům bakterií Staphylococcus pyogenes aureus, jež má za následek zánětlivá onemocnění ledvin a močových cest. Tužebník jilmový se doporučuje pro podporu vylučování kyseliny močové, taktéž řapík lékařský, který má navíc protizánětlivé účinky.