Víte, jak na svalovou křeč?

Svalová křeč – jak na ni?

Křeče v nohách už zřejmě zažil každý a je naprosto jedno, jestli se jedná o delší či kratší období. Není to nic příjemného, když člověka v noci vzbudí urputné a bolestivé svalové křeče, které ne a ne ustat. Velmi dobře tyto problémy znají hlavně lidé věnující se jakékoliv fyzické aktivitě a je úplně jedno, jestli se jedná o sport či třeba jen práci na zahrádce. Prostě v momentě, kdy člověk přecení své fyzické síly. Někdy křeče odezní samy, ale většinou je potřeba bolavým svalům pomoci.

Co vlastně způsobuje křeče a jak jim předcházet, proč vůbec vznikají, přetrvávají a pořád se opakují?

Jedná se o bolestivé stažení svalu (spazmus). Křeče bývají v zásadě nečekané a impulsivní. V drtivé většině trvá samotná křeč jen několik minut či vteřin, ale vždy dokáže pořádně potrápit. Sval nejenom že bolí, ale je i ztuhlý, napnutý a někdy je možné pozorovat v místě křeče bouli, či deformaci. Křeče v dolních končetinách nejčastěji postihují lýtkové svaly, které jsou nejvíce napínány. Těmto nepříjemným a nečekaným situacím se dá alespoň trošku předcházet přísunem dostatečného množství tekutin. Svaly je také potřeba pravidelně procvičovat a dodávat jim správný poměr vitamínů a minerálů.

Co způsobuje křeče v nohou a jaké jsou jejich nejčastější příčiny?

Především jde o nepřiměřenou fyzickou zátěž a dlouhodobé přetěžování organismu - například sport. Při jakékoliv fyzické aktivitě tělo začne vylučovat pot (vodu) a s ním velké množství minerálů a stopových prvků. Ty jsou ale naprosto nezbytné pro zajištění správného chodu tělesných funkcí. Jejich úbytek narušuje rovnováhu - jinými slovy člověk začne trpět nedostatkem stopových prvků (vápník, hořčík a draslík) a vitamínů – B1, B5, B6, D a E. Právě takovýto nedostatek bývá častou příčinou výskytu křečí. Svalové křeče způsobuje také dehydratace (elektrolytická nerovnováha). Noční křeče dolních končetin může způsobovat i užívání některých léků. Není žádným tajemstvím, že například užívání hormonální antikoncepce může za určitých okolností narušovat vnitřní prostředí, což má za následek i možný výskyt křečí. Tento jev je ovšem velmi vzácný. Další příčinou, která může způsobit křeče v lýtku v noci, je nadměrné používání alkoholu. Křeče v nohou může zapříčinit také těhotenství. Proto se doporučuje během jeho trvání přijímat velké množství minerálů, vitamínů a hlavně stopových prvků, neboť jak je známo, těhotenství je obrovská zátěž pro ženský organismus. Odbourání stopových prvků, které mají za následek křeče, může způsobovat i práce při extrémně nízkých anebo pro změnu extrémně vysokých teplotách. Křečové stavy má na svědomí také mechanické působení (např. nesprávná velikost či tvar boty, příliš vysoké podpatky, boty bez klenby atd.). Větším výskytem svalových křečí trpí lidé s plochými nohami. Neméně důležitým faktorem, způsobující úporné křeče, je nedostatečné prokrvení dolních končetin. To mají na svědomí hlavně těsné ponožky nebo kozačky. Křeče v nohou mohou být také následkem i různých chorob, jako je například onemocnění ledvin, jater, štítné žlázy a jiných vnitřních orgánů.

Co jsou vlastně křeče a jak se jich zbavit

Křeč jako taková je prudké stažení svalu a jeho následné ztluštění. Při náhlém, křečovém stahu je nejdůležitější přestat okamžitě vykonávat pohyb, který ho vyvolal a pokud možno sval natáhnout. Většinou to bývá velmi bolestivý a doslova nemožný pohyb, protože ztluštění svalu tomuto pohybu urputně brání. Proto je potřeba postupovat opatrně a hlavně pomalu. Pokud se svalové křeče objevují v oblasti chodidla, nejlepší pomocí je chůze. Postižený sval se dříve či později uvolní, natáhne se zpět do původní polohy a úporná bolest pomalu ustoupí. Samotná křeč může trvat jen několik sekund, ale také až desítky minut. V některých případech, hlavně při křečích v chodidlech, pomáhá také masáž. Co ale dělat, když křeč napadne lýtko? V takovémto případě je nutné pomaloučku přitlačovat patu k zemi a to až do momentu, než se sval opět natáhne. Ale pozor, křeče mohou postihnout i stehenní sval. Při takovémto postižení je nutné vždy zaujmout polohu, která umožní pořádné protažení zasaženého svalu. Po odeznění křeče a následného uvolnění svalu se nedoporučuje pokračovat v pohybech, které tento stav vyvolaly. V takovém případě je totiž více nežli zřejmé, že se křeč objeví nanovo a s daleko větší intenzitou.

Přijímání dostatku minerálů, vitamínů a stopových prvků, pití dostatečného množství tekutin a v neposlední řadě přiměřená zátěž organismu (cvičení, práce a jiná fyzická námaha), to je ta správná prevence při křečových potížích. Při plánované vyšší zátěži se také doporučuje pití izotonických nápojů. Dále se doporučuje při výskytu křečí užívání různých doplňků stravy obsahujících vápník, hořčík a draslík. Také není na škodu zařadit do jídelníčku takové potraviny, které jsou bohaté právě na tyto prvky.