Víte, jak se maskuje cukr v potravinách?

Zamaskovaný cukr na etiketách – velký hazard se zdravím

Jak poznat, kde všude se cukr nachází? Odpověď je jednoduchá – všude. Myslíte si, že když se vzdáte svých oblíbených sušenek a přestanete sladit kávu, že to stačí? Máte pocit, že tímto způsobem jste vyřadili ze svého života cukr? Omyl. Tak jednoduché to opravdu není. Toto platilo kdysi dávno. V současné době si bohužel musíme dávat na cukry daleko větší pozor, protože se v potravinách nachází skoro všude. Myslíte si, že když si kupujete vámi tolik milované cereálie, že tam se neskrývá? Anebo ve chlebu, který tak rádi kupujete, protože chutná celé rodině? A co tolik „zdravé“ zeleninové dresinky? Ano, tam všude je cukr, který ani nepoznáte. Výrobci ho totiž často hrozně rádi ukrývají. Bohužel nenapíšou na etiketu jednoduché a všem srozumitelné slovo – cukr. Na co je tedy nutné si při nákupu dát pozor?  

Není cukr jako cukr

V první řadě je potřeba si vyjasnit rozdíl mezi cukry, které jsou pro všechny potraviny přirozené (zdraví prospěšné) a které jsou uměle přidané (zdraví neprospěšné). Například ovoce. Ačkoliv má obrovské množství cukru (proto nám tam moc chutná), neznamená, že bychom ho měli přestat konzumovat. Kromě přirozeného cukru obsahuje také dostatečně velké množství vlákniny a vody (samozřejmě za předpokladu, že ovoce jíte v jeho přirozeném stavu, ne jako džus), které regulují, jak rychle se cukr vstřebává do těla.

Navíc, jak známo, ovoce obsahuje spoustu vitaminů a minerálů. A ty jak známo, jsou pro naše tělo prospěšné. Je pochopitelné, že i ovoce je někdy příliš, ale každopádně je vždy lepší sáhnout po tom pravém produktu, než po náhražce v podobě cukru, který je do potravin uměle přidáván. A právě takovýto cukr se prakticky okamžitě vstřebává a ukládá do tukových zásob. Jeho přemíra může mít za následky vážná onemocnění, jako je cukrovka, vysoký cholesterol, onemocnění srdce a další vážné nemoci.  

Potravinové etikety – seznamte se s nimi

Je více nežli nutné se vždy podívat na etiketu. Jedině tak zjistíme, zdali potravina obsahuje přidaný cukr. Na všech jsou vypsané jednotlivé složky a to v pořadí od největšího až po nejmenší množství. A v tomto bodě je potřeba zbystřit. V případě, že je cukr uvedený na jednom z prvních třech míst, vraťte zboží zpět do regálu. Je více nežli jasné, že takovýto produkt je složený převážně z cukru. Příkladem jsou již zmiňované cereálie k snídani. Máte je ve spíži? Potom se podívejte na jejich etiketu.

Co vlastně hledat?

Našli jste na etiketě něco, co má v názvu cukr? Například třtinový cukr, kokosový cukr a podobně? Potom jste to našli. Ale pozor. Ony totiž existují ještě další názvy pro cukr, které možná ani neznáte a nikdy jste o nich neslyšeli. A právě s těmi je potřeba se seznámit. V drtivé většině se jedná o slova končící za nenápadnými koncovkami – óza. Například: fruktóza, glukóza, dextróza, maltóza a sacharóza. Dalším nic neříkajícím slůvkem, na které je nutné si dát bedlivý pozor, je glukózový/kukuřičný sirup.

Oblíbená umělá sladidla

Spoléháte na sladidla, jako jsou sukralóza, aspartam, acesulfam K a sacharin? Sice jsou to umělé cukry, které opravdu nejsou tak kalorické, jako klasický cukr, ale že by byly našemu zdraví prospěšné, se o nich vážně říct nedá. V posledních výzkumech totiž bylo zjištěno, že tato sladidla jsou schopná docela vážně poškodit střevní mikroflóru a v neposlední řadě existují vážné obavy toxicity a obsahu rakovinotvorných látek.

Co tedy jíst?

Doslova ideální pro naše zdraví jsou potraviny ve své přirozené formě. Pokud milujete různé cereálie, potom je vymažte ze svého jídelníčku a nahraďte je obyčejnými vločkami. Ty si jednoduše doslaďte banánem anebo datlemi. I zálivka na salát se dá úplně jednoduše vyrobit doma, stejně jako všemožné omáčky. V případě, že rádi pečete, vsaďte na koláč dochucený banánem anebo již zmiňovanými datlemi. Je pravda, že i toto ovoce obsahuje cukr, ale jak jsme již zmiňovali, jedná se o cukr přírodní, tudíž neškodný. Navíc obsahuje vlákninu, vitaminy a minerály - potřebné živiny, které naše tělo zkrátka potřebuje. 

Pomoc při „absťáku“

Je jasné, že někomu prostě banán a datle jako sladidlo nestačí a má neodolatelnou chuť či potřebu zhřešit a prostě si jídlo osladit. V takovém případě odborníci doporučují sáhnout po nepasterizovaném medu anebo javorovém sirupu. Oba zmíněné produkty mají poměrně nízký glykemický index (energie, uvolňující se pomaleji) a velké množství minerálních látek. Ale pozor, vždy a za všech okolností si potraviny dochucujte sami. Jedině tak budete mít přehled a kontrolu nad tím, kolik kalorií do svého těla dopravíte. A pokud netrpíte jakýmkoliv vážným onemocněním anebo nemusíte cukry vysadit úplně, potom si tato sladidla prostě dopřejte. Je samozřejmé, že vždy v omezeném množství.