Víte, jak zahnat černé myšlenky?

Jak vytěsnit černé myšlenky z hlavy? Zde je pět způsobů, jak na to. 

Každý z nás to zná. Negativní myšlenky začnou ovládat naši mysl a je jen na každém z nás, jak se s nimi dokážeme vypořádat. Zbavit se jich, ale nebývá pro mnohé snadné. On si totiž v takovéto negativitě libuje opravdu málokdo. Většina takto postižených lidí se snaží těchto úzkostných stavů zbavit. Dlouhodobé pocity úzkosti a napětí vedou ke stresu. Už jen z těchto negativních důsledků je velmi důležité se jich zbavit. Prostě tyto černé myšlenky odehnat.

Jak tedy takovéto černé myšlenky vyhnat z hlavy, protože pouhé jejich potlačování opravdu nepomůže. Ony se ty potvůrky totiž velmi často rády vrací a to s daleko větší razancí.

Nejlepším startem je o problémech mluvit.

Nejhorší v této situaci je bránit se takovýmto myšlenkám tak, snažit se na ně nemyslet. Drtivá většina postižených se odmítá o nich i bavit, rozebírat je. Jenže toto řešení bohužel nefunguje. Negativní myšlenky v hlavě setrvávají, s pravidelností se vracejí a útočí na naši mysl. Ne nadarmo se říká, že sdílená bolest je poloviční bolest.

Po svěření se se svým problémem, většina takto postižených lidí okamžitě pocítí velkou úlevu. Tento jev je dokonce i vědecky potvrzený. Hovoří o tom například studie z roku 2005, publikovaná v časopise Behavior Research and Therapy. Ta ukázala, že nejlepší způsob jak se zbavit černých myšlenek pro vždy a nadobro, je přijmout je a v žádném případě je nepotlačovat. V praxi to znamená o svých pocitech mluvit. Prostě se je snažit dostat z hlavy pryč. Klidně je i pojmenovat. Přetavit do slov. Nepředstírat, že neexistují.

Velmi vhodné je i sepsání svých negativních myšlenek.

Spousta z nás se opravdu nerada svěřuje cizím lidem se svými problémy. Někteří se třeba jen prostě stydí. A právě tito jedinci by se měli pokusit ze svých problémů vypsat. Přesně toto radí svým pacientům i psycholožka Radana Rovena Štěpánková:

 „Obecně lidem pomáhá mluvit o sobě a o svých pocitech, často to však jako řešení problému nestačí. Sepsání negativních myšlenek, pocitů může být dobrým odrazovým můstkem pro jejich přepracování.“

Od i těch nejniternějších a nejhlubších pocitů a myšlenek se tímto způsobem dá nejenom výrazně ulevit, ale i zbavit nadobro. „Zaznamenání svých negativních pocitů třikrát týdně, může pomoci se jich úplně zbavit. Psaní je zároveň další formou přijetí myšlenek, protože tím, že si je zapíšete, si uvědomíte jejich existenci,“ vyjádřil se psycholog z University of Virginia Tim Wilson se pro časopis Business Insider.

Je potřeba se soustředit vždy jen na to dobré.

Mezinárodně uznávaná expertka na dětskou výchovu a vývojovou psychologii, doktorka Becky Baileyová, popisuje jednu ze svých taktik pro zlepšení vztahů mezi rodiči a dětmi ve své knize “Easy to Love, Difficult to Discipline.” Podle ní je velmi důležité se soustředit na veškeré pozitivní aspekty dětí. V praxi to znamená soustředění se na to, co člověk chce, aby se stalo. Nikdy neupozorňovat na jejich nedostatky. A přesně tohle samé platí i v případě přepadení negativních myšlenek. Při takovémto útoky na naši psychiku je potřeba si vybavit něco pozitivního, mysli velmi příjemného. Zaměřit svoji mysl na dobré a klidné věci, spojené s běžným životem, nejbližší naší povaze. Je prostě potřeba si uvědomit své silné stránky. A pokud toto dokážeme, pomalu začneme uvažovat pozitivněji a veškeré negativní myšlenky začnou pomaloučku slábnout.

Najděte si nějakou činnost, která vás rozptýlí.

Nejlepším lékem, jak odvést pozornost od negativních myšlenek je činnost, jež nás bezpečně zabaví natolik, že alespoň na chvilku přestaneme přemýšlet nad svými problémy. Psychologové toto považují za nejúčinnější zbraň v boji proti negativním myšlenkám. Je potřeba se ovšem zaměřit na činnosti, jež dělají dobře našemu podvědomí a to hlavně v momentě, kdy se potřebujeme svého negativismu zbavit co nejrychleji. Klinická psycholožka z Pittsburghu, doktorka Becky Weinbergová, uvedla pro mnm.com, že metoda rozptylování je dokonce už i vědecky ověřená. Psycholožka Štěpánková k tomuto tématu uvádí, že vždy záleží na intenzitě a hlavně hloubce právě prožívaného smutku. „Každopádně platí, že například při běhu a cvičení se vylučují endorfiny a dochází celkově k uvolnění mnoha negativních pocitů. Někdy je to dostačující, jindy to však může být pouze dočasné, protože nedošlo k vědomému přepracování,“ řekla Štěpánková. „Je potřeba se ve smutku neutápět, ale naopak je nutné si vyhradit čas třeba na meditaci. Při ní je možné se vyrovnat s tím, co naše trápení způsobuje,“ ještě dodává.

Buďte všímaví

Začněte praktikovat tzv. mindfulness. Toto slovo znamená v doslovném překladu právě všímavost. Jde ale spíš o uvědomění, pochopení a přijmutí pocitů nebo vědomé pozorování všeho, co se právě odehrává. Mindfulness je v současné době doslova fenoménem v psychologii a psychoterapii, pocházející původně z buddhistické psychologie. Při praktikování této metody, která má za úkol uklidnění se, je potřeba dbát na pár základních faktorů. V první řadě je nutné si uvědomit vše, co přichází do našeho podvědomí a tak se snažit zaměřit pozornost na přítomný okamžik. Při této meditaci se doporučuje jakoby oprostit se od své mysli a stát se jakýmsi nestranným pozorovatelem, který nic nehodnotí, prostě jen pozoruje.

Tak se dá získat dostatečný odstup od svých negativních emocí. Meditacemi se s nimi člověk přestává identifikovat a pomalu se od nich dokáže odpoutat. Je opravdu potřeba se naučit na negativní myšlenky nereagovat automaticky svým zaběhlým chováním.

Podle nové, stále probíhající studie psychologů a neurovědců z Oxfordské univerzity ve Velké Británii, může praktikování mindfulness chránit naše duševní zdraví stejně jako běh, či jiné fyzické aktivity.

 

EKOMARKET.cz doporučuje:

Glycin Forte na nervový systém  - Přípravek je určen na péči o nervový systém, jeho posílení a podporu. 

Extrakt houby Reishi - "Houby nesmrtelnosti" - Reishi se používá na léčení celkové vyčerpanosti, při psychických problémech a stresu, léčí deprese, podporuje krvetvorbu, posiluje imunitní systém trávicí trakt. Reishi má nejen detoxikační a protizánětlivé účinky, ale i antivirotické a antibakteriální účinky a to zejména při infekcích způsobených bacily rodu Stafylokokus (Staphylococus), Streptokokus a Bacillus pneumoniae. Velmi zajímavý je účinek Reishi vůči viru HIV. 
I přesto, že Reishi je houba, má anti-alergické a anti-fungicidní účinky, díky kterým si dokáže hravě poradit i s mykózami. 

Kozlíkové tablety - Kozlík lékařský (Valeriana) je bylina s uklidňujícími účinky na nervový systém používaná při nespavosti (zejména vlivem vyčerpání). Pomáhá překonávat chronické poruchy spánku, deprese a hysterické stavy, uvolňuje svalové napětí, zklidňuje bušení srdce, bolesti hlavy, působí proti žaludeční neuróze, střevním potížím, proti nadýmání a křečím. 

Smriti  - Kombinací léčivých rostlin známých již ve starověku byl vyvinut jedinečný přípravek Smirti. Zlepšuje schopnost soustředění a rozšiřuje rozsah paměti. Zvyšuje také práh napětí a snižuje stavy úzkosti. Dokáže zmírnit výpadky pozornosti a poruchy chování. Působí příznivě také na úzkostné stavy, odbourává stres a psychickou únavu. Nemá vedlejší účinky a jedná se o bezpečný přípravek i při dlouhodobém užívání.