Víte jak na ischias neboli housera

Co se děje v těle, když se nemůžete pohnout díky ischiasu?

Ischias. Doslova šílená bederní bolest, znemožňující jakýkoliv pohyb. Bolest, která vystřeluje do všech částí těla. Bolest, která až znemožňuje dýchání. Nohy brní a běžné úkony není možné zvládnout. Co se tedy děje v těle, když ho zachvátí ischias?

Za jakých okolností se nám zahryzne do bederní oblasti palčivá bolest?

Může to způsobit třeba přicházející jarní období, kdy je potřeba po zimním útlumu zkulturnit zahrádku. To znamená zvýšenou námahu při rytí, okopávání a protože s předešlým ročním obdobím jsme maličko zlenivěli a kondička není tím pádem prakticky žádná, může se velice snadno stát, že nám takzvaně „rupne v zádech.“ Může za to pořádné zapocení. A jak první jarní sluníčko hřeje, začínáme s přibývajícím potem odkládat kousky oblečení jeden za druhým. Pofukující větřík na nás suší propocené oblečení a nám je blaze z ubývající práce a také už nám není takové teplo, protože ten vánek je přece tak strašně příjemný. Ale úsměv nám doslova zmrzne v okamžiku, kdy se zakousneme do práce a rozmáchneme se motykou nebo rýčem a to z důvodu bodavé bolesti, která nám z ničeho nic projede jako blesk celým tělem. Reflexívně se předkloníme, protože ta bolest nás k tomu donutí a narovnat se už není v našich silách. Prostě zůstáváme v předklonu, jiný pohyb není totiž možný.

A tak se nějak odbelháme domů, kde se za sténání a hekání snažíme najít nějakou přijatelnou polohu, aby ta šílená bolest alespoň maličko konečně ustoupila. Nikoho z nás totiž nenapadne, že by mohlo jít o něco jiného, než zablokovaná záda. Ani večer není situace lepší, ale utěšujeme se myšlenkou, že jsme to prostě jen přepískli a že ráno bude lépe. Jen co si záda pořádně odpočnou, můžeme tu rozdělanou zahrádku dodělat.

Jenže ráno je náš bolestivý stav snad ještě horší. Není polohy, která by nám přinesla alespoň mírnou úlevu od palčivé bolesti. Je naprosto jedno, jestli se hýbeme nebo jsme v naprostém klidu. Bolest se stává nesnesitelnou, nohy začínají podezřele brnět, bolestivé je už i dýchání.

Tak vážení, tomuhle se říká odborně ischias neboli lidově houser.

Uskřípnutý sedací nerv

Za všechnu tu bolest může sedací nerv, respektive jeho podráždění, uskřípnutí, v horším případě zánět. Z anatomického hlediska je totiž právě sedací nerv největším nervem celého těla. Vyúsťuje z míchy právě v oblasti přechodu bederní páteře v křížovou a pokračuje dál do nohou. Samotných příčin tohoto bolestivého, zdravotního problému může být hned několik. Nejčastěji se jedná o tzv. vyhřeznutí meziobratlové ploténky. Je to způsobeno právě již zmiňovanou nepřiměřenou fyzickou zátěží anebo nějakým neopatrným, prudším pohybem. No, a když k tomu ještě navíc prochladneme, malér je na světě.

O co tedy jde?

Jak známo, lidská páteř je složená z několika obratlů. Mezi nimi se nachází meziobratlové ploténky, jež mají za úkol zabránit tření obratlů o sebe. Něco jako třeba gelové polštářky. A teď si představte situaci, kdy uděláte prudký pohyb. Svaly se na jedné straně stáhnou a na druhé straně se meziobratlová ploténka vyboulí. A jak je v okolí páteře opravdu málo místa, začne takto vyhřezlá ploténka dráždit anebo utlačovat právě sedací nerv. V případě, že je takováto diskriminace sedacího nervu dlouhodobá, může se do něho dostat i zánět, který je velmi nepříjemný a hlavně šíleně bolestivý. A jak nerv pokračuje do nohou, vede tuto bolest sebou a to často až do chodidel. Je zajímavé, že málokdy se objevuje bolest v obou nohou. Většinou se jedná o bolest střídavou. To znamená, že chvíli bolí jedna noha a za chvilku zase ta druhá.

Pokud tedy potíže dlouhodobě přetrvávají, je lepší navštívit lékaře, který po prozkoumání rozhodne o případné léčbě. Jinak ve většině případů potíže časem ustoupí samy, jen co se stažené svaly kolem páteře uvolní anebo se meziobratlová ploténka sama vrátí na své místo. Tak přestane utlačovat sedací nerv a potíže pomalu odeznívají.

Pár typů, jak se co nejlépe zbavit úporné bolesti

-Pokud vás tedy postihne „houser“, pokud možno se nesnažte sedět. Bolest je

 v tomto případě nejhorší. Sezení je lepší kombinovat se stáním.

-Nejlepší je spaní na tvrdším podkladu. Měkký spíše situaci zhorší.

-Ačkoliv je dobré držet záda v teple, není vhodné se nahřívat ve vaně. Mokré teplo

 bolest výrazně zhoršuje. Je potřeba tepla suchého. To zajistí buď obyčejná deka

 omotaná kolem pasu anebo „ledviňák.“

-Začněte po odeznění bolesti s mírným pohybem. Sportujte, procházejte se, cvičte.

 Prostě dodržujte pravidelný pohyb. To je ta nejlepší prevence ischiasu.