Znáte cestu ke štěstí?

Devět pomocných kroků k vašemu štěstí

Ačkoliv se to každému nezdá, cesta ke štěstí bývá mnohdy daleko jednodušší, než to na první pohled vypadá. Postačí třeba jen maličko pozměnit životní návyky a štěstí může vykročit směrem k vám. Co třeba začít tím, že se hned po ránu pozitivně naladíte?

Lektorka emoční inteligence – Jitka Ševčíková se domnívá, že štěstí, po kterém touží každý z nás, je kombinace naprosté spokojenosti a energetizujících emocí. I tyto pocity jsou rozděleny do několika fází. 40% tvoří genetika, temperament a samotná osobnost. Vnější podmínky, jako je zdraví, bohatství, spokojená rodina, ty tvoří 10%. A naše vlastní rozhodnutí dotváří zbylých 50%.

K tomuto tématu Jitka Ševčíková dodává: „Je velmi důležité si uvědomit, že ze všeho nejdůležitější je udělat si pořádek v hlavě. A schopnost v ní pravidelně uklízet. Nesnažit se zoufale zvládnout tlak zvenčí. Omezením prožívat štěstí často bývá naše vnitřní přesvědčení, že musíme být dokonalí, rychlí, musíme se snažit, vyhovět, plnit potřeby druhého, spěchat, bez užití si obyčejných věcí všedního dne. Štěstí přicházívá nečekaně každý všední den, je potřeba cvičit zaměření pozornosti na jeho chvilky a rámovat si je na horší časy jako fotky z dovolené. Neustále se ohlížíme do minulosti nebo budoucnosti, přitom štěstí není trvale udržitelný stav. Štěstí je teď.“

Další překážkou v cestě za štěstím je pesimismus. Zbavit se ho není ovšem tak jednoduché.
Měli bychom se naučit hledat zdroje vlastního štěstí. Hledejme například v rodině, v přírodě, v meditaci, v pohybu, v hudbě atd.. Je potřeba se naučit své štěstí prožívat. Ne tehdy, až vzpomínáme, jak nám bylo dobře například po boku milovaného člověka.

Ševčíková dále uvádí: „Umění přijmout zodpovědnost za vlastní život, to je pozitivní postoj k životu. Pochopení jeho smyslu nám přináší jiný pohled na situace, které prožíváme. Pozitivně žít znamená uvědomit si, že každá situace má v sobě řešení, východisko. Nehledejme v každé situaci, kterou nám život přináší, jenom negativa.“

Ke štěstí prostě stačí jen malé změny v našich návycích. Server Health.com sesbíral tipy na zvýšení pocitu štěstí od pozitivně naladěných osob, ať už slavných či nikoli.

Pro inspiraci uvádíme ty nejzajímavější:

Den je potřeba začít pozitivně. A to již od rána.

Takzvané vykročení špatnou nohou, může pokazit celý den. Pokud začnete den správně, budete se cítit dobře i po zbytek dne. Zaměřte se na ranní rituály (publikovali jsme ZDE) a hledejte, co je na nich špatně. Rozčiluje vás například, že nemůžete třeba najít klíče? Pomoc je jednoduchá. Najděte pro ně místo, kde je ráno v pohodě najdete.

Chodíte každý den do práce se zpožděním? Potom vstávejte o deset minut dřív. Prostě se po ránu co nejméně stresujte. Tím vzniká šance, že váš den bude i nadále poklidný.

Milujte svůj vzhled

Není výjimkou, že lidé trpící nadváhou se velmi často doslova vyhýbají aktivnímu pohybu. Mylně se totiž domnívají. Že ho buď nezvládnou anebo se jen stydí. Snadná pomoc, tito jedinci mohou začít s pohybem doma. Budou se cítit lépe a tím odbourají stresové situace. Lektorka jógy Jessamyn Stanleyová uvádí, že jógu začala cvičit poprvé ve svých 16 letech a to z jediného důvodu -  nadváhy. Tehdy to pro ni nebyl zrovna povzbuzující pocit. Ba naopak, byla zdrcená a zničená. Trvalo jí dalších sedm let, než zkusila jógu znovu.

Jak tedy na to? Nejlepší je pohled ostatních na naše nedostatky ignorovat a raději se soustředit na samotné cvičení.

Důležité je nošení hezkého spodního prádla

Nenoste hezké spodní prádlo jen na rande a jiné speciální akce. To vám radí topmodelka Heidi Klum. Je potřeba si uvědomit, že spodní prádlo je tou první věcí, kterou si ráno na sebe obléknete a večer tou poslední, kterou svlékáte. Proto hurá do hezkého spodního prádla, v němž se cítíte dobře.                                    

Buďte klidně i trochu nostalgičtí

Vědci, zabývající se pozorováním různých kultur zjistili, že lidé, mající jakékoliv spojení se svými předky, jsou nejšťastnější. Je potřeba vědět, jaké jsou naše kořeny a odkud pocházíme. Dan Buettner vysvětluje, že my lidé získáváme hluboký požitek z pocitu, že jsme částí kontinua. Tento muž se rád a velmi často obklopuje věcmi, jako jsou fotografie babičky, když byla malé dítě, první kresbou svého syna anebo klidně i mušlí z jeho první dovolené u moře. Udělejte to také tak a vystavte si tyto nostalgické věci na místo, kde na ně dobře uvidíte. Zažívejte každý den záblesk radosti a potěšení.

Zvěte své přátele na návštěvu

Pro zlepšení nálady a pocitu štěstí, doporučuje módní návrhářka Lauren Conradová zvát přátele na návštěvu. Při každém takovémto setkání pociťuje příliv štěstí. Je doslova šťastná, když může pohostit své přátele, popovídat si s nimi. Společný čas s přáteli a lidmi, které máte rádi a kteří vás dokážou rozesmát, opravdu působí jako životabudič, zvyšující pocit štěstí.

Dopřejte si dostatek pohybu

Spoluzakladatelka a výkonná ředitelka ClassPass - Payal Kadakia má velmi málo volného času. Přes to přese všechno je jí ale jasné, že pokud by si nenašla i přes svůj nabitý program čas na pohyb, nebyla by schopná zvládat své pracovní povinnosti. Kadakia ví, že energii, kterou získá z pohybu, nikde jinde nedostane a přiznává, že její tělo prostě pohyb potřebuje. S tímto souhlasí i Markéta Brožová, hlavní trenérka fitness center pro ženy Contours: „Aktivní lidé se zřídkakdy setkávají s depresemi. Pravidelný pohyb posiluje imunitu, a ta působí nejen jako obrana před nemocemi, ale také pomáhá lépe zvládat stresové situace. Díky cvičení se v těle vyplavují látky zodpovědné za štěstí a dobrou náladu a látky, které dokážou naši náladu zlepšit. Jde o známé endorfiny a také chemické látky serotonin a dopamin. Jejich hladina roste už zhruba 10 minut po zahájení cvičení a zvýšená zůstává zhruba půl hodiny po skončení fyzické zátěže. Jde o jakési vnitřní opiáty, jimiž si naše tělo tlumí bolest způsobenu fyzickou zátěží. Odborníci tvrdí, že ve srovnání s morfiem je stejné množství endorfinu až tisícinásobně účinnější. Ideální je cvičit opravdu pravidelně a najít si nějakou aktivitu minimálně 3x týdně.“    

Pokuste se zastavit spirálu stresu

Přestaňte se zabývat stresujícími věcmi, které stejně nejste schopni ovlivnit. Představte si například situaci, kdy má autobus zpoždění a vy propadáte panice, že nestihnete další spoje. Přepněte mozek jednoduše na nějakou pozitivní věc, jako Sharon Salzbergová, spoluzakladatelka Insight Meditation Society v Barre. Ta si vždy v takovýchto případech řekne, že to zase nějak dopadne a tím pádem se přestane stresovat.

Najděte si ve svém diáři čas na zábavu

Laura Vanderkamová tvrdí: „I kdybyste pracovali 60 hodin týdně, stále máte čas na věci, které vás baví.“ Realita je ovšem trošku jiná. Drtivá většina zaneprázdněných žen je toho názoru, že prostě nestíhá a na takovéto kratochvíle prostě nemá čas. Pouhé plánování různých aktivit je k ničemu. Nejlepší je zvednout telefon a hned se domluvit třeba se sousedkou na určitém datu. Je tu reálná šance, že se schůzka uskuteční.“ Podle Vanderkamové je klíčem plánování specifických aktivit. Je nutné zapsat přesné datum a čas, který hodláte věnovat třeba cvičení, či návštěvě kina do kalendáře.

Naučte se radovat i z maličkostí

Berme si příklad z dětí předškolního věku. Ty se dokážou upřímně radovat i z každodenních maličkostí. I ty nejkratší okamžiky, které vyloudí na vaší tváři i krátký úsměv, mohou být velmi povznášející. Pokuste se zlepšit den lidem kolem sebe. Pochvalte třeba prodavačce svetr, popovídejte si s lidmi ve vašem okolí, usmějte se klidně i na cizího člověka a těšte se z toho, když vám úsměv vrátí.