Znáte metodu 4-7-8?

Máte zítra před sebou velmi důležité jednání a samou nervozitou nemůžete zabrat? Je vám už teď jasné, že to díky nevyspání nemusí dopadnout právě nejlíp? Ale co dělat, když spánek a ne a ne přijít? Představa, že budík zazvoní už za pár minut je přímo děsivá. A možná právě proto se nám nedaří zabrat. Pokud máte tyto problémy, potom vyzkoušejte dýchací trik - metodu 4-7-8.

Metoda 4-7-8 – dechové cvičení

Již desetitisíce nadšených, ale hlavně vyspalých jedinců po celých Spojených státech, si našel za své příznivce doktor Andrew Weil z Arizony, absolvent Harvardu a hlavní propagátor metody 4-7-8. O co tedy jde?

Jedná se o správné dýchací cviky - součást jógy a východní medicíny, a to už po celá tisíciletí.

Pokud vás tedy sužuje stres, nervozita anebo úzkost, díky nimž nemůžete zabrat, potom je zažeňte podle našeho návodu. Podle zjištěných poznatků budete během minuty spát jako nemluvně.

Metoda 4-7-8: napřed se musíte nosem nadechnout na 4 sekundy. Dech v sobě zadržíte na celých 7 sekund a potom pomaloučku budete vydechovat celých 8 sekund.

Jak vychází z poznatků čínské medicíny, jedná se o přesně vychytanou délku nádechových a výdechových intervalů, která totálně přebourá chemii v mozku, zpomalí srdeční tep a utlumí mysl, což napomáhá rychlému odchodu do říše snů. Je to velmi nápomocná metoda i při náhlém nočním vyrušení ze spánku, kdy jak známo, je velmi těžké opět usnout. Tato metoda je perfektní i ve dne pro raketové zklidnění mysli třeba před zkouškou nebo jakýmkoliv jiným psychickým vypětím.

Metoda 4-7-8 zklidní nejen mysl, ale i tělo

Nevědomé zadržování dechu a tím pádem následný nedostatek kyslíku = stres.

Stres = nesprávné fyziologické pochody. A to už je nejenom psychický, ale i fyzický problém. Důvod?

Stres vyplavuje do těla adrenalin, což jak známo je stresový hormon. Dýchání se tím pádem zrychluje a je velmi mělké. To má za následek nedostatečné okysličování životně důležitých orgánů. Pokud tedy trpíte permanentním stresem, potom začněte cvičit správné dýchání. To znamená zpomalit nádech a výdech. To vás nutí k hlubšímu nadechování a i srdce tluče pravidelněji. Kyslík proudí do těla lépe a tím pádem zklidní celé tělo. Zároveň dokáže odklonit i stresové myšlenky z mozku. Pravidelné, monotónní dechové cvičení napomáhá i lépe přivolat spánek.

Metoda 4-7-8 působí doslova jako narkóza

Při dlouhém, pomalém a důkladném nádechu (4 sekundy) tělo přijímá více kyslíku. Zadržením dechu (7 sekund) veškeré tkáně získají další várku kyslíku. Pomalý výdech vzduchu (8 sekund) napomáhá nejenom z plic, ale i z celého těla důkladně odstranit nahromaděný oxid uhličitý. Tato dechová metoda má vynikající vliv na nervový systém a podle všeho má i lehce sedativní účinky.

Takto kontrolované dýchání doslova v našem těle spouští jakousi řetězovou reakci. Ale pozor! Nesmíte se nechat zlákat nutkáním ke zrychlení. Ani rychlejší počítání je nepřípustné. Prováděné cvičení se nesmí ani přerušit. Pokud uděláte vše tak, jak má být, po chvíli ucítíte, jak se vaše tělo uvolňuje a relaxuje.

Probuďte se ráno krásně odpočatí, bez kruhů pod očima, přesně tak, jako mnoho těch, kteří se pustili do vyzkoušení této zázračné a přitom velmi jednoduché metody. Někteří jedinci dokonce hovoří o metodě jako o narkóze. Měla na ně prý naprosto stejné účinky. Představte si situaci, kdy koukáte do stropu a ne a ne zabrat, zkoušíte pravidelně dýchat a najednou vám zvoní budík. Je ráno a vy jste krásně odpočatí, protože jste místo převalování se z boku na bok využili čas vymezený na spánek opravdu efektivně – spánkem.

Rady pro dobrý spánek

Takovýchto rad je opravdu spousta. Mezi ně se řadí kvalitní postel a samozřejmě polštář. Vždycky ale musí být takové, jak to nejvíce vyhovuje právě vám. To samo platí i o přikrývce a nočním úboru. Klidně spěte i nazí, pokud se vám tak lépe spí. Jako další bod pro dobré spaní, je čerstvý vzduch. Takže pořádně před spaním vyvětrat, utlumit topení na nějakých 17 – 20 stupňů a šup do postele a pravidelně dýchat.

Další rada, jak lépe usnout, je čtení. Oči se rychle unaví a mozek přepíná do klidového režimu. Také přílišná únava působí přesně naopak. Tělo je prostě přetažené a nechce se jen tak lehce vzdát adrenalinu v krvi. Proto zásadně před spaním necvičte, nesportujte alespoň tři hodiny.

Pokud nepomáhá vůbec nic, potom je ještě možné vyzkoušet takzvaný ledový šok. Ledová voda totiž velmi precizně tělo prochladí. Je ovšem důležité vydržet co nejdéle. Je potřeba cítit mrazivý chlad. Prostě se zimou třást jako osika. Ta úleva, která následuje, když vlezete do teplé postele doslova působí na organismus jako anestetikum. Ovšem tato metoda je pro opravdu otrlé jedince.

Jak je to s jídlem před spaním?

Ačkoliv to dietologové nechtějí slyšet, s prázdným žaludkem se usíná strašně špatně. Proto se klidně najezte. Pokud chcete držet „tajli“ stačí jen něco lehkého jako například nějakou zeleninu, lehké maso, jogurt… Velmi vhodným pomocníkem jsou i bylinkové čaje. Ale tady pozor na to, aby ho nebylo moc, protože potom budete celou noc „lítat“ na WC. O alkoholu to platí dvojnásob. Sice po něm hned usneme, ale další spánkové fáze jsou rušeny.

Nespavost jako nemoc?

Nespavost není jen krutou daní dnešní uspěchané době. Je to opravdová nemoc, snižující celkovou životní kvalitu. Trvalý nedostatek spánku směřuje k imunitním poruchám, zvyšuje riziko vzniku různých, vážných onemocnění a to od srdeční přes psychické až po nádorová. Mnohaleté výzkumy potvrdily přímou souvislost mezi poruchami spánku a depresemi. Proste a jednoduše. Unavený člověk daleko více vnímá pracovní zátěž a veškeré životní nástrahy obyčejných všedních dnů. Tak se může stát, že nadělá spoustu chyb, což vede k dalším depresím. A takový člověk například za volantem je doslova časovaná bomba nejen sobě, ale i  druhým.