!!! DOPRAVA ZDARMA PRO NÁKUPY NAD 2000 KČ !!!

Duben podle čínské medicíny

DUBEN – játra

Podle pranostik bychom měli všichni v dubnu ještě zůstat za kamny. Někdy bývá duben chladný, jiný rok zase až moc teplý. Ať tak nebo tak, pravda je taková, že v tomto měsíci se probouzí obrovská energie a to ve své maximální síle. Příroda je již zcela probuzená a nastávají velké změny. Stromy a keře začínají pučet, vyráží nové výhonky a na záhoncích začínají vystrkovat hlavičky životachtivé rostlinky. Na květ také nasazují ovocné stromy, kolem jejichž čerstvě rozvitých květů poletují včelky. Také se z teplých krajin začínají vracet první ptáci. Jejich zpěv je doslova životabudič po dlouhé zimě, probouzí se ježci, ještěrky a hadi začínají vylézat na povrch a vyhřívají se na jarním sluníčku.

Tento měsíc je - stejně jako v březnu - tím nejdynamičtějším obdobím roku, co se týče síly energie a růstu. Obrovskou sílu energie demonstruje příroda všude, kam jen oko dohlédne. Na stromech se klidně i během jednoho dne objeví pupence a během chvilky jsou už z nich lístečky. Proto je velmi důležité inspirovat se přírodou. Vzít si něco z její síly a schopnosti dravě žít.

V měsíci dubnu jsou nejvíce ohrožena játra - životně důležitý orgán, který zajišťuje látkovou výměnu a metabolismu, tím pádem nejvíc ovlivňuje veškeré orgány v těle. Je to jakýsi detoxikátor lidského organismu. Játra také skladují krev a jsou takzvanou chemickou továrnou našich těl. Játra ale mají spoustu dalších funkcí – ukládají vitaminy rozpustné v tucích, zásobují cukr, který postupně uvolňují do krevního řečiště a v neposlední řadě jsou také velkým pomocníkem při účinném trávení tuků. Z tohoto výčtu vyplývá, že játra jsou naprosto nepostradatelná pro život, neboť téměř všechny procesy v lidském organismu jsou řízeny právě jimi nebo jsou alespoň pod jejich vlivem. 

Oslabení jater – jak se projevuje?

Na rozdíl od ostatních orgánů játra sama o sobě nebolí. Jejich oslabení se projevuje jiným způsobem. I čínská medicína se k tomuto problému vyjadřuje. Podle ní jsou játra schopna ovlivnit nejenom svaly a šlachy, ale také oči a nehty (různé rýhování). Mezi nejtypičtější příznaky oslabených jater patří velká svalová únava (celkové oslabení organismu), někdy se vyskytuje i zvýšená teplota, pleť je bledá, může se zhoršit vidění anebo citlivost na světlo. Nemálo jedinců trpí na pálení žáhy a problémy se zažíváním. Nejvýraznější je ovšem tlak v pravém podžebří, stoupající směrem nahoru. Dalším příznakem je ukládající se tuk ve větší míře kolem břicha. Tady je hodně zajímavé poznamenat, že tuk vlastně chrání životně důležité orgány v těle.

Problémy s játry se ovšem netýkají pouze fyzických problémů. V tomto jarním období se lidé začínají potýkat nejen s různými alergiemi, ale přestávají být schopní odolávat všem vnějším vlivům i na úrovni duševní. Oslabení jater se tak z pohledu duševních pochodů zaručeně projeví emočními veletoči, jako je agrese, hněv, vznětlivost a výbušnost. K těmto emocím se ruku v ruce přidružuje zlost přecházející až v zuřivost, někdy se zvyšuje i žárlivost. 

Jak získat zpět rovnováhu

První a naprosto zásadní je – nepřetěžovat játra! Tento bod se ale nevztahuje pouze na fyzickou aktivitu, ale i na duševní nepohodu. Je naprosto nezbytné začít pomaloučku začleňovat pohybové aktivity, ale pouze takové, které nás nebudou vyčerpávat. Prostě je potřeba se začít pozvolna probouzet z klidné energie zimy. Nejvhodnější činností jsou svižné procházky, jízda na kole anebo lehký běh. Vynikající na probuzení ze zimní letargie jsou také různé masáže, které jsou schopny zklidnit a utišit naše emoce a případný stres, protože to jsou největší oslabovači funkce jater.

Pusťte se s chutí do toho, protože játra mají vynikající regenerační schopnost. Jak známo, mají i lidské orgány své hodiny. A právě podle nich prospívá játrům od 23.00 hodiny klid a hlavně teplo. Nejrizikovější doba pro játra je čas mezi 23.00 – 3.00 hodinou. V tuto dobu v žádném případě nekonzumujte alkohol, neboť tím si játra nejvíce poškozujete.

Jaké potraviny ano a které ne

Co se potravin týče, je nutné alespoň v období dubna vyloučit veškeré potraviny, jež naše játra oslabují. Mezi tyto rizikové poživatiny se řadí mléko, mléčné výrobky, není vhodné ani kombinovat kávu s mlékem, vyhýbat bychom se měli i smaženým a tučným jídlům, sladkostem a samozřejmě alkoholu. V praxi to znamená, že podniky s nápisem fast food pro nás prostě přestávají existovat. Pokud je to alespoň maličko možné, je nutné dát si pozor i na nadměrné užívání léků.

A jaké potraviny jsou schopny pro změnu posílit naše játra? Všeobecně je známo, že játrům velmi výrazně prospívají veškeré potraviny přirozeně kyselé chuti. K nim se řadí potraviny hořké chuti – takzvané hořčiny – nejlepší je ostropestřec mariánský (1 lžičku několik minut povaříme, anebo jen tak žvýkáme zrníčka). Vynikající jsou také listy pampelišky (pampeliška je obecně známá jako základní bylinka při léčbě jater) nebo extrakt z jejího kořene. Vynikající je pít jaterní čaje – například z řepíku, pelyňku, či zeměžluče. Pro podporu regenerace jaterních buněk výborně poslouží jeřabina či pupava bezlodyžná. Při těžších jaterních chorobách se doporučuje používat artyčok. Ten lze požívat v podobě čaje z listů anebo tinktury.

Co se pokrmů týče, nejvhodnější pro regeneraci jater jsou pokrmy připravené v páře. Velmi dobré je zařadit i přirozené, syrové potraviny. Přímo perfektní jsou luštěniny, z nichž je potřeba zmínit naklíčené mungo fazole a obecně veškeré výhonky luštěnin. Velmi prospěšné pro játra jsou také obiloviny – kuskus, bulgur, špalda, pšenice anebo rýže.

V našem jídelníčku by samozřejmě neměla chybět zelenina. Játrům velmi lichotí zelený hrášek, kyselé zelí, různé saláty, ředkvičky, ředkve, kedlubny, pampeliška, čekanka, kopřiva, polníček, bílá řepa a celkově veškerou zeleninu, jež začíná růst.

A stejně jako zelenina, je potřebné požívat i ovoce. Z nich se jeví jako nejlepší pro játra citrony, jablka, hrušky, klidně i jahody.

A jelikož jsme prakticky zařazeni do tabulky jako všežravci, v našem jídelníčku nesmí chybět ani maso. V tomto období je pro játra více nežli prospěšné pojídat játra, pokud možno z ekologických chovů zvířat. Soustřeďte se hlavně na maso ze slepic, kuřat a kachen.

Z tuků jsou nejzdravější olivové oleje (vynikající v kombinaci s mrkvovou šťávou), bodlákový, rýžový, či kokosový olej.

Dále ořechy, semínka a avokádo.