!!! DOPRAVA ZDARMA PRO NÁKUPY NAD 2000 KČ !!!

Tipy na zdravé oleje

Tipy na zdravé oleje. Vyzkoušejte je.

Řeč bude o třech druzích olejů, které nejsou zase až tak známé, o to víc jsou však zdraví prospěšné. Jedná se o oleje, jež horko těžko najdete mezi ostatními oleji v obchodních domech, jako třeba slunečnicové, či řepkové, nejsou žádným konkurentem ani oleji olivovému. Nikdy se nepoužívají ve velkém množství a už vůbec nejsou určeny pro smažení. Přesto má každý z této trojice něco do sebe a docela určitě stojí za vyzkoušení a to nejen kvůli chuti, ale hlavně kvůli zdraví. Dovolte, abychom vám představili tři oleje, o které tu běží: rybí, dýňový a avokádový olej. Seznamte se s nimi.

Olej dýňový

Pro mnoho lidí zcela neznámý, přesto velmi zdravý a chutný olej. Vzniká lisováním dýňových semínek za studena. Jeho přednostmi je obsah 60 a více procent nenasycených mastných kyselin. Jedná se hlavně o kyselinu olejovou, linolovou, palmitovou a stearovou. Dále zastupuje velkou škálu vitamínů stopových prvků – vitamín E, A a K, draslík, selen, zinek. Hlavní prim má jód. Jak známo, jedná se o prvek, který si lidský organismus sám neumí syntetizovat a proto je potřeba ho tělu dodávat formou potravy.

Čím je jód tělu prospěšný? V první řadě podporuje správnou činnost štítné žlázy a celého hormonálního systému. Stranou nezůstává ani centrální nervová soustava, pro kterou je jód více nežli potřebný. Velmi důležitou položkou pro naše zdraví je příjem jódu v případě metabolismu tuků, bílkovin a sacharidů. Neméně vynikající je i jako prevence onemocnění prostaty.

Dýňový olej neboli kürbisöl je velmi oblíbený v sousedním Rakousku. Dá se ovšem koupit i u nás a to ve specializovaných prodejnách. Dodává vynikající chuť salátům, nejenomže perfektně dochutí dýňovou polévku, ale dodá jí i tmavě zelenou barvu, která jí opravdu sluší. Ale pozor! Dýňový olej není v žádném případě vhodný pro tepelnou úpravu. Hranici bezpečnosti (bod zakouření) má velmi nízkou – už na 140°C. Proto je potřeba s ním pouze dolaďovat jak studené, tak teplé pokrmy.

Olej avokádový

Avokádo - odborně hruškovec přelahodný, je bohatým zdrojem minerálních látek draslíku, mědi, fosforu a magnesia a zapomenout by se nemělo ani na antioxidanty. Z vitamínů vyjmenujme ty nejdůležitější - C, E, K, H, B3 a B5 (kyseliny pantothenové). Samotná dužina obsahuje sotva zanedbatelné množství cukru, za to má nezvyklé množství zdravého tuku. Jedná se především o složení mastných kyselin, čímž se velmi podobá olivovému oleji.

Avokádo pochází ze střední Ameriky (předpokládá se že z Mexika), kde byly nalezeny důkazy o tom, že jeho léčebné účinky znali již v době deset tisíc let před naším letopočtem. Pochutnávali si na něm především Aztékové, kteří ho považovali za vynikající afrodiziakum, za jakousi zázračnou potravinu, jež má plody se spoustou příznivých zdravotních účinků. A zcela právem.

Za studena lisovaný olej z tohoto nejtučnějšího ovoce se doporučuje jako prevence nádorových chorob, srdečně cévních onemocnění, je vynikající při léčbě cukrovky a v neposlední řadě také prostaty. Olej z avokáda našel také uplatnění v kosmetice, protože má velmi pozitivní vliv na pokožku a vlasy.

Rybí olej

Starší ročníky si budou na tento olej zřejmě velmi dobře pamatovat. Podával se povinně ve školách, kdy si paní učitelka seřadila svoje žáky před tabulí, kteří museli polknout lžičku tohoto chuťově odporného oleje. Ačkoliv děti toto považovaly téměř za mučení, něco do sebe to mělo. Rybí olej totiž má doslova zázračné účinky na naše zdraví.

Ačkoliv tedy rybí olej nikoho neoslní svojí chutí, měl by každého přesvědčit svým působením na lidské zdraví. Rybí olej obsahuje mimořádně velké množství především omega3 mastné kyseliny. A ty jak známo posilují naši imunitu. Dále přispívá k dobré kondici srdce, mozku a očí. Pokud tedy chcete být fit a zdraví, potom se tomuto doslova zázračnému oleji nevyhýbejte. Nebojte, už nemusíte polykat lžičky rybího oleje a poté se otřásat odporem. Postačí zkonzumovat pořádnou porci třeba lososa k obědu, makrelu k večeři anebo tresčí játra ke svačině.

Problém je ale v tom, že Češi pojídají mořských ryb velmi skromně. Za ideální se považuje jíst mořské ryby 3 – 4x týdně. Jenže tohle není bohužel náš případ. Jak prokázaly statistiky, Češi jsou v konzumaci mořských ryb za světem pozadu. Průměrný obyvatel EU totiž zkonzumuje téměř o padesát procent ryb více, nežli my. Norové dokonce konzumují ryby 4x více než my. Zdravotníci, zabývající se tímto problémem, doporučují zvýšit příjem ryb a mořských plodů, jako jsou tučné ryby (losos nebo sleď).

Je to dáno faktem, že naše tělo není schopno si samo vyrobit omega3 mastné kyseliny, které jsou velmi důležité pro lidský organismus. Už jen z tohoto prostého důvodu by měl každý z nás alespoň maličko pozměnit své stravovací návyky, eventuálně zvážit užívání omega3 mastné kyseliny a to ve formě potravinových doplňků. V současné době je na našem trhu i norský rybí olej, ochucený ovocnou příchutí a je možné ho využít i v kuchyni.

Rady a tipy

Například dýňový olej by se měl za každých okolností uchovávat ve tmě a chladu (ne však do lednice) a v tmavém skle. Pokud budete dýňový olej podávat v mističkách a k němu čerstvou bagetu, získáte velmi chutný předkrm. Postačí bagetu ulamovat, jemně namáčet. Je možné maličko přisolit.

Rybí olej je možné konzumovat ve formě tobolek. Je ale potřeba mít se na pozoru, aby tobolky obsahovaly pravý olej, nejlépe z ryb žijících v čisté vodě norských fjordů.

Olej z avokáda je vynikající nejenom do dipů k salátům, ale také na smažení či dušení, klidně i grilování. Za hotovou lahůdku se považuje candát nebo kapr opečený na avokádovém oleji.