!!! DOPRAVA ZDARMA PRO NÁKUPY NAD 2000 KČ !!!

Víte, jak přestat chrápat?

Jak přestat chrápat? Zde je šest efektivních metod

Chrápání dokáže hodně potrápit nejenom samotného spáče, ale i ty, kteří s ním sdílejí společné lože. A nejen to – tento neduh dokáže znepříjemnit život i přes den. Problémem chrápání ale není pouze následný partnerův spánkový deficit, odborníci varují i před zvýšeným rizikem úmrtí.

Na nebezpečí chrápání upozorňuje Petra Řehořková z Kliniky estetické medicíny Petra Clinic: „Pokud člověk trpí spánkovou apnoe (chrápání), dochází u něj ve spánku k desetivteřinovým až minutovým zástavám dechu. Díky nim tak klesá hladina kyslíku v krvi, což vede k nedostatečnému okysličení orgánů. Na to se nabalují vysoká zdravotní rizika, jako jsou časté zástavy dechu s vyšším výskytem onemocnění srdce, vysokým tlakem, infarktem, cukrovkou a mrtvicí. Dechová zástava ve spánku ́tak zákonitě nutí ́ mozek vysílat signály k uvolnění dýchacích svalů a díky této mozkové činnosti se člověk dostává více než desetkrát za hodinu do polospánku. Po probuzení se necítí odpočatě, trpí únavou, vyčerpáním a vyšší mírou stresu. Vše dohromady vede nejen k častějšímu riziku nemocí popsaných výše, ale dokonce i k poruchám potence. Následující den by se dal v podstatě popsat jako ́stav po propité noci, ačkoliv se dotyčný alkoholu ani nedotkl.“

Jak vlastně vzniká chrápání? Co ho způsobuje?

Chrápání vzniká většinou tím, že vzduch procházející dýchacími cestami naráží na překážku, což má za následek její rozechvění. Tou překážkou může být měkké patro, rozšířená tkáň v nosohltanu nebo zhoršená nosní průchodnost vzniklá opět povolenou tkání či nachlazením. V drtivé většině (až ze 70%) se ale jedná o dědičnou záležitost.   

Pomoci od chrápání může kromě lékařského zákroku i taková banalita, jako je změna spánkové polohy. Někdy skvěle poslouží i obyčejný zvlhčovač vzduchu. Podle mnohých odborníků se sice chrápání zbavit natrvalo s jistotou nedá, je tu ale několik možností, jak tento problém alespoň zmírnit.

Změna spánkové polohy

Některé spánkové polohy, jako je například leh na zádech, zvyšují podle National Sleep Foundation vysokou pravděpodobnost chrápání. Logicky tak vyplývá, že změna polohy ze zad na bok chrápání buď hodně zmírní anebo mu zabrání úplně. V mnoha případech také pomůže vyvýšení polohy hlavy o 10 – 15 cm. Tento problém spolehlivě vyřeší jeden či dva silné polštáře, které pomohou zprůchodnit proudění vzduchu v dutinách.

Spousta lidí si teď zřejmě pomyslí, jak docílit toho, aby chrápající neležel na zádech. Na toto existuje osvědčený trik – do zadní části pyžama se zašije tenisový míček. Ten každého spolehlivě donutí se obrátit na bok, neboť spaní na něm je značně nepohodlné.

Optimální hydratace organismu

Pro zdraví celého organismu je velmi důležitý dostatek tekutin. Je prokázáno, že dehydratace může vést ke spoustě zdravotních komplikací, mimo jiné i k chrápání. Zdravotnický web WebMD tuto událost vysvětluje tak, že se při dehydrataci zalepí nejen ústa, ale i nos sekrety, čímž v některých případech může dojít právě k chrápání. Jak ale zjistit, zda je tělo správně hydratováno? Je známo, že vynikajícím pomocníkem při zjištění dehydratace je moč. Při správném zavodnění organismu musí být moč světložlutá až bezbarvá.

Prach a různé alergeny v bytě

K chrápání jsou také velmi nápomocné alergeny, jako jsou například pyl, zvířecí chlupy či prach. Ty jsou bohužel našimi věrnými spolubydlícími (nachází se třeba v prašném stropním ventilátoru, v matracích, či ve starých peřinách a polštářích). A právě tyto alergeny mohou dráždit dýchací cesty a tím prakticky vyvolávat či podporovat hlasité chrápání. Při dlouhotrvajícím působením alergenů může dojít k zánětu nosní sliznice – k zúžení průchodnosti dýchacích cest.

Tomuto problému je možné předejít odstraněním všemožných a hlavně nežádoucích alergenů (důkladné vyčištění ložnice, pořádné a pravidelné větrání, výměna starých peřin atd.).

Zvlhčovač vzduchu a horká sprcha před spaním

Zvláště pro zimní období (kdy díky vytápění bytu je prostředí ložnice hodně suché), je dobré si pořídit kvalitní zvlhčovač vzduchu, jak doporučuje certifikovaný specialista spánku a otorinolaryngolog z Massachusetts Eye and Ear Infirmary v Bostonu, doktor John M. Dobrowski. Zvlhčovač vzduchu je vynikajícím pomocníkem pro udržení vlhkých dýchacích cest, což může výrazně snížit problematické chrápání. Někteří odborníci doporučují přidat do zvlhčovače nebo výparníku éterické oleje jako je máta peprná, eukalyptus nebo citron, které otevřou dýchací cesty. Svoji práci odvede i obyčejná nádoba s vodou, v mnoha případech pomůže i vlhké prostěradlo.

Velmi účinná je proti chrápání i horká sprcha před spaním.

Před spaním žádný alkohol

Není asi žádnou novinkou, že nejvíce chrápou jedinci, kteří si dopřáli nějakou tu skleničku alkoholu. Je sice pravdou, že alkoholické nápoje jsou velmi nápomocny k rychlejšímu usínání, ale bohužel jsou tu i vedlejší, hodně nepříjemné účinky. Podle odborníků z kliniky Mayo se naše krční svaly díky popíjení alkoholu uvolní až příliš, tkáně v krku se rozšíří, tím zablokují dýchací cesty a výsledek je na světě - nepříjemné chrápání. Poslední alkoholický nápoj by se tedy měl pít nejpozději čtyři hodiny před spaním, jak doporučuje The National Sleep Foundation. V opačném případě je chrápání téměř nevyhnutelné.

Poslední záchranou je operace

„Pokud diagnostika zjistí, že chrápání vzniká vibracemi měkkých tkání hltanu, lze potíže vyřešit celkem jednoduchým estetickým zákrokem a to pomocí laseru. Samotné ošetření je bezbolestné, nepříjemný je pouze zápach spálené kůže. Dva dny po jeho provedení cítí člověk mírnou nebo střední bolest v krku podobnou angíně, která do týdne zmizí. Chrápání se upraví do měsíce od zákroku,“ řekla Petra Řehořková, která dodala, že pokud chrápání způsobují jiné části dýchacího ústrojí, řeší jej plastická chirurgie (např. odstraněním mandlí, plastikou nosních přepážek, měkkého patra) nebo radiofrekvenční termoterapie. „Nejméně příznivou zprávou je diagnostika spánkové apnoe, kdy je nutná další léčba a spolupráce s odborníky z ORL. Na léčbu se využívá takzvaný přetlakový přístroj, který pomocí masky nasazené přes nos brání kolapsu stěn v dýchacím ústrojí. Masku používá pacient doma a každou noc.“

 

EKOMARKET.cz doporučuje nejen na snížení chrápání:

Čistička vzduch Salin Plus - solný přístroj pro čištění vzduchu. SALIN PLUS zajistí čistění vzduchu v prostoru s objemem do 150 m3 (menší byt). 

Čistička vzduch Salin S2 - zajistí čistění vzduchu v prostoru s objemem až 40m3(jedna místnost).