!!! DOPRAVA ZDARMA PRO NÁKUPY NAD 2000 KČ !!!

Víte, jak snížit krevní tlak?

Snížení krevního tlaku? Osm jednoduchých triků, jak na to

Hypertenze neboli krevní tlak je takový tichý, skrytý nepřítel. Nijak výrazně se neprojevuje. Většinou se na tento problém přijde při běžné, lékařské prohlídce, kdy postižený musí nastoupit adekvátní léčbu pro snížení krevního tlaku. Nemusíme ovšem do sebe sypat jen léky. Jde to i bez nich.

Vysoký krevní tlak se pro svoji závažnost řadí mezi nejčastější kardiovaskulární choroby – takzvané civilizační choroby. Ideální hodnotou pro krevní tlak je 120/80 mmHg. Hodnoty nad 140/90 mmHg jsou už považovány za hypertenzi.

Jak už bylo zmíněno v úvodu, spousta lidí o svém problému ani neví. Cítí se v pohodě, zdravě a nemají žádné vážnější problémy. Skutečnost je ale taková, že vysoký krevní tlak není radno podceňovat. Není žádným tajemstvím, že tento závažný zdravotní problém má za následky poškozování krevních stěn, čímž dochází k jejich kornatění (ateroskleróza), která následně velmi negativně ovlivňuje důležité lidské orgány, jako jsou srdce, ledviny a v neposlední řadě i mozek.

Interní lékařka Michaela Štěpánová z Lékařského domu Praha 7 doslova varuje před tímto ačkoliv běžným, přesto závažným onemocněním slovy: „Mezi zdravotní rizika neléčeného vysokého tlaku patří mrtvice (cévní mozková příhoda), infarkt myokardu, srdeční selhání, demence, poškození funkce ledvin až jejich selhání, zhoršení zraku (retinopatie), erektilní dysfunkce.“ Štěpánová dále upozorňuje, že vysoký krevním tlakem trpí v Česku až 40% obyvatel a to ve věku mezi 25 – 64 lety. Zřetelný nárůst výskytu je ve vyšších věkových skupinách a to 72% mužů ve věku 55 – 64 let a 65% žen. Zajímavostí je, že zhruba 25% o svém onemocnění nemá ani tušení.

Co je příčinou vzniku hypertenze

Na jejím vzniku se podílí několik faktorů – genetika, zvýšená konzumace alkoholu, nadmíra stresu, nadměrný přísun soli, sedavý způsob života a v neposlední řadě fenomén současné doby - nadváha a obezita.

Lékařka Štěpánová k tomuto dodává: „Všichni mluví o stresu – ale je to taková formulka – klišé. Hypertenzi může vyvolat i jiné onemocnění, například často hormonálně aktivní jinak nezhoubný nádor nadledvin, onemocnění ledvin, zvýšená činnost štítné žlázy apod., může se objevit v těhotenství nebo může jít o nežádoucí účinek některých léků. Hypertenze je zrádná v tom, že se může projevit až po dlouhé době. Lékař na ni může přijít náhodou při preventivním nebo jiném lékařském vyšetření. Přesto ale nějaké příznaky nemocný mít může – objevovat se mohou bolesti hlavy, tlaky za hrudní kostí, nervozita, bušení srdce, nadměrné pocení, šumění v uších, nespavost,  únava nebo snížená výkonnost.“

Léčba vysokého krevního tlaku

Na hypertenzi je několik druhů léků, které postiženému předepisuje lékař. Musíme se ovšem zbavovat vysokého tlaku pouze chemickou cestou? Samozřejmě, že nemusíme. Existuje několik způsobů, jak se tohoto neduhu zbavit přirozenou cestou nebo alespoň zlepšit svůj zdravotní stav. V první řadě je nutné poněkud změnit svůj jídelníček a pokusit se shodit nějaké to přebytečné kilo dolů – prostě dostat se na normální, zdravou váhu. Ihned poté může každý postižený vyzkoušet pár strategií, jež jsou schopny pomoci v boji se snižováním krevního tlaku. Sníží tím také riziko kardiovaskulárních chorob.

Dýchání

Při každé stresové situaci letí krevní tlak nahoru. Mozek se připravuje na obrovskou zátěž. Při velkém stresu začneme dýchat zrychleně a hodně povrchně. Proto je důležité prohloubit a zpomalit dech, jehož zklidněním dojde k vyslání zprávy do celého organismu, že je vše v pořádku. Napětí tak začne pomaloučku z těla odcházet a dojde k celkovému uklidnění. Velmi účinné jsou (vedle pomalého a hlubokého dýchání) dechové a meditativní praktiky z jógy, tai-chi nebo z tradičního čínského cvičení gigong. Veškeré zmíněné metody tak přirozenou cestou pomáhají zbavit organismus stresu. A jak zmizí stres, krevní tlak se automaticky sníží. 

Vynikající potravina - brambory

Důležitou součástí každého programu na snižování krevního tlaku je zaručeně konzumace ovoce a zeleniny bohaté na draslík, jako jsou právě brambory. Alespoň to tvrdí doktorka Linda Van Hornová,  profesorka preventivní medicíny z lékařské fakulty Northwestern University Feinberg School of Medicine v Chicagu. Ta doporučuje dávku 2 000 až 4 000 mg draslíku denně.

Hned vedle brambor patří mezi nejvýznamnější zdroje draslíku (které jsou schopny bojovat proti vysokému tlaku) především banány, sladké brambory (batáty), rajčata, pomerančová šťáva, fazole, hrášek, žlutý a červený meloun. Vynikající je také sušené ovoce – křížaly a rozinky.

Se solí velmi opatrně

Ačkoliv je sodík pro tělo velmi důležitý minerál, jeho nadměrné užívání (solení) je schopné způsobit obrovské zdravotní problémy. Pro lidský organismus je největším zdrojem kuchyňská sůl. Je vědecky prokázáno, že některé skupiny, především starší osoby a lidé s rodinnou anamnézou hypertenze, mají vyšší pravděpodobnost vzniku vysokého krevního tlaku a to hlavně z důvodu zvýšené citlivosti právě na sodík.

Výživová specialistka z National Heart, Lung and Blood Institute doktorka Eva Obarzaneková radí všem hypetronikům drasticky snížit příjem sodíku, jelikož neexistuje pražádný způsob jak zjistit, zdali je postižený jedinec citlivý na sodík. Proto doporučuje snížit příjem sodíku na 1500 mg denně. Pro představivost: polovina lžičky obsahuje asi 1200 mg sodíku. Obarzaneková dále upozorňuje na fakt, že snížením příjmu sodíku nemyslí pouze méně přisolovat pokrmy. Podle ní je i nutné sledovat množství sodíku v již zpracovaných potravinách. Nejlepší je tudíž ochucovat jídla raději kořením, bylinkami a citronem.

Důležitý je pravidelný pohyb

Snížit krevní tlak může pomoci i obyčejná procházka ve svižnějším tempu. Tohoto názoru je i doktorka Štěpánová, která považuje pravidelný pohyb za více nežli užitečný. Podle ní by měl člověk trpící vysokým tlakem postupně navyšovat rychlost a délku procházek a tímto pohybem trénovat srdce. Je samozřejmostí, že je velmi důležitý fakt, jakou závažnou formou hypertenze pacient trpí. Doktorka Štěpánová dále vysvětluje: „U lehkých forem hypertenzí můžeme sportovní aktivitu doporučit, protože při fyzické námaze je velmi malá pravděpodobnost, že by krevní tlak stoupl nad nebezpečnou úroveň. U těžkých forem hypertenze je naopak velmi pravděpodobné, že se tlak dostane nad uvedenou kritickou mez. Má-li v klidu takový pacient krevní tlak například 190/100, stačí již nízká intenzita sportovní zátěže a tlak stoupne nad hranici, která by pro pacienta mohla být nebezpečná. V takovém případě je dobré za dohledu lékaře provést zátěžový test.“

Nezavrhuje ani pravidelnou tělesnou aktivitu (minimálně 5x týdně), jako je svižná chůze, plavání, jízda na kole a běh. Jakákoliv pravidelná fyzická aktivita perfektně posiluje srdce. To je poté schopné pracovat s daleko menším úsilím. „Najděte si takovou fyzickou aktivitu, která vám bude vyhovovat. Někdo má rád individuální sporty (plavání, běh, cyklistika), někdo kolektivní (míčové hry). Někdo má rád rychlé cvičení (zumba, aerobik), jinému vyhovuje jóga nebo pilates. Střídejte své sportovní aktivity, aby vás stále bavily. Anaerobní aktivity a silové sporty vždy doplňte aerobním cvičením. Například silové sporty, zdvihání činek, apod. bych hypertonikovi rozhodně nedoporučila.“

Zrádný alkohol – pozor na něj

„Pokud trpíte vysokým tlakem, omezte příjem alkoholu. Pokud totiž najednou vypijete větší množství alkoholu, riskujete závažné komplikace jako je třeba cévní mozková příhoda či poškození srdečního svalu. Pokud alkohol úplně vypustit nechcete, vyhněte se alespoň alkoholu tvrdému a vyměňte ho raději za přiměřené množství kvalitního červeného vína nebo piva,“ shoduje se doktorka Štěpánová s většinou odborníků a to na základě mnoha studií, které prokázaly, že čím méně bude člověk pít alkohol, tím nižší bude jeho tlak. Některé výzkumy ale naopak ukazují, že v menší míře může být alkohol i zdraví prospěšný. Například studie žen v Brigham and Women’s Hospital ukázala, že mírné pití alkoholu je schopné pomáhat snížení krevního tlaku. Mírné pití je definováno jako například 150 ml vína nebo 350 ml piva denně na ženu.

Studií se udělalo opravdu mnoho. Jedna z nich zase prokázala, že velmi umírněná konzumace jednoho alkoholického nápoje denně pro ženu a dvou pro muže, je schopná snížit riziko srdečního onemocnění. Doktorka Štěpánová k tomuto bodu ještě dodává: „ Pro změnu přílišná konzumace alkoholu se může přímo podílet na vzniku vysokého tlaku.“ 

Čaj anebo káva bez kofeinu

Již delší dobu se celosvětoví vědci zabývají otázkou, zdali má či nemá kofein vliv na krevní tlak. Existuje mnoho studií na toto téma. Některé neprokázaly žádný účinek, naproti tomu studie výzkumníků z Duke University Medical Center ukázala, že 500 mg kofeinu (asi tři šálky kávy) zvýšila krevní tlak o 4 mmHg a tento účinek trval až do usnutí. Hlavní autor této studie, profesor James Lane k tomu řekl: „Kofein může zvýšit krevní tlak zúžením krevních cév a zvětšováním účinků stresu. Když jste ve stresu, vaše srdce začne pumpovat mnohem více krve, což zvyšuje krevní tlak. A kofein tento efekt zvyšuje.“

Pokud tedy nemůžete být bez své oblíbené kávičky a přitom chcete chránit své srdce snížením krevního tlaku, potom vyzkoušejte kávu prostou kofeinu.

Pokuste se pracovat o trochu méně

Pro spoustu lidí doslova nemyslitelné, nesplnitelné. Je to škoda, protože by stálo za to v rámci zachování pevného zdraví, se nad tím alespoň zamyslet. Jak ukazuje další studie odborníků z Univerzity of California v Irvine, více nežli pracovně strávených 41 hodin týdně, velmi výrazně zvyšuje riziko hypertenze a to až 15%. Podle profesorky Haiou Yangové z Univerzity of Californa zapříčiňují přesčasy znesnadnění veškerých snah o pravidelné cvičení a dodržování nutných zásad zdravého stravování. Profesorka Yangová doslova varuje před přepracovaností, kdy díky únavě je velmi obtížné zajít si ještě například do posilovny a uvařit si zdravé jídlo. Podle této vědkyně by se o to měl každý z nás alespoň pokusit a to co nejčastěji, obzvlášť pokud trpíme vysokým krevním tlakem. 

Někteří odborníci na základě těchto poznatků radí nepracovat v jednom kuse. Podle nich je zdraví prospěšné se na chvilku projít nebo se alespoň protáhnout a to každou půlhodinu. Takovéto přestávky, kdy se člověk věnuje jiné činnosti než je práce, výrazně pomohou snížit hladinu stresu a tím snížit i krevní tlak.

Velký pomocník hudba – relaxujte

Více než si kdokoliv z nás myslí, má na naše zdraví velmi pozitivní vliv správně zvolená hudba. Každý již má stoprocentně vyzkoušené, která melodie ho pozitivně zklidní a tudíž uklidní anebo naopak doslova nabije novou energií. Je potřeba tohoto poznatku využít a zaposlouchat se do své oblíbené hudby, kdykoliv jsme ve stresu. Prostě relaxovat.

I tímto poznatkem se zabývali odborníci z univerzity ve Florencii v Itálii. Došli k poznatku, že hudba má obrovský vliv na snížení krevního tlaku. Pro svoji studii využili skupinu dospělých, jimž podávali po celou dobu léky na léčbu hypertenze, které již delší dobu užívali. Tato skupinka dobrovolníků naslouchala uklidňující klasické, keltské nebo indické hudbě a to po dobu 30 minut denně. Současně se při poslechu hudby soustředili na zpomalené dýchání. Po týdnu se dostavili vcelku vynikající výsledky. U posluchačů došlo k výraznému snížení systolického tlaku a to v průměru o úžasných 3,2 jednotky. O měsíc později byly výsledky přímo úžasné. Tlak u sledovaných klesl o 4,4 jednotky.