!!! DOPRAVA ZDARMA PRO NÁKUPY NAD 2000 KČ !!!

Znáte tichého zabijáka?

Nebezpečný zabiják – bílý cukr

Statistiky ohledně roční spotřeby cukru jsou doslova alarmující. Podle nich totiž průměrný Čech zkonzumuje až neuvěřitelných 40 kg cukru. Na základě těchto statistik odborníci na výživu bijí na poplach a varují, že za sladký okamžik požitku zaplatí milovník sladkého nejenom fyzickým, ale i psychickým zdravím. Jak tedy vyloučit cukr ze stravy a čím ho nahradit?

Co je to vlastně cukr a jaké látky obsahuje? Vyrábí se z cukrové řepy – tzv. rafinací. Původní přírodní cukr je tak zbaven veškerých vitamínů a přírodních látek.

“Z výživového hlediska je cukr nevhodný, protože obsahuje pouze prázdné kalorie a žádné živiny. Ze zdravotního hlediska může způsobovat různé nemoci. Rafinací se vytratí živiny, které jsou potřebné k trávení cukru, a tělo je pak po jeho konzumaci nuceno vzít si živiny z vlastních zásob,” vysvětluje hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová.

Cukr škodí nejen srdci, ale i kostem

Z těchto a mnoha dalších nebezpečí pro naše tělo, je podle odborníků dobré se cukru vyhýbat. Podle různých studií se ale jedná o těžkou závislost na cukru, kdy je velmi těžké se jí zbavit. Tudíž je jasné, že ze začátku to nebude pro milovníky sladkých neřestí nějak jednoduché. Vědci se shodli na tom, že zbavit se závislosti na cukru je několikanásobně horší, než se zbavit zlozvyku kouření. A důvod? Při tomto studiu zkoušeli vědci podávat bílý cukr laboratorním krysám. Sladkosti střídali obyčejným, dietnějším jídlem. V momentě, kdy u krys byla vyvolána závislost na cukru, při nasazení jídla s menším obsahem kalorií a cukru, byla u nich patrná apatičnost, úzkostlivost a dokonce se u nich projevily klasické abstinenční příznaky. Stres, který bez cukru pociťovaly, ustal až v momentě, kdy jim byl podán jejich klasický příděl sladkostí. V tomto bodě je potřeba podotknout, že ať krysy nebo člověk, v takovémto případě fungujeme všichni velmi podobně. A tak se stalo, že cukrová závislost se stala celoplošným, tichým zabijákem a nejnebezpečnější závislostí 21. století. Nutriční specialistka Bartolomějová jmenuje zásadní onemocnění vzniklé z nadbytečné konzumace cukru: “Nadbytečná konzumace cukru totiž vede k vysokému krevnímu tlaku, zvyšuje riziko infarktu i jiných srdečně-cévních chorob. Organizmus se překyseluje, cukr ho okrádá o vitaminy, bílkoviny a minerály, hlavně o vápník, který pak může způsobovat kazivost zubů a u žen osteoporózu. Podílí se i na vzniku Alzheimerovy choroby a gastroenterologických chorobách. A především způsobuje nadváhu a obezitu.”

Nejvíce ohrožená, přeslazená dětská generace

Jelikož žijeme v Evropě a v době, která nezažila žádný materiální nedostatek a cukr už dávno není na příděl, ani za odměnu, stal se pro každého z nás naprostou samozřejmostí. Prostě je vždy a za všech okolností běžně dostupný. A co si budeme nalhávat, stal se i rychlým zdrojem klidu jak pro rodiče, tak pro jejich potomky.

Tak se stalo běžnou věcí, že děti do sebe soukají cukr od rána do večera. A není to pouze formou sladkostí, ale i přeslazeným pitím. Takovýto nadměrný příjem cukru je schopný způsobit či vyvolat i změny v chování, hyperaktivitu anebo naopak únavu. Drtivá většina rodičů si tak ani neuvědomuje, jakou „medvědí službu“ tak svým dětem poskytuje. Vědecké studie navíc prokazují (a vědci před tím varují), že dětská závislost na sladkém velmi často přechází v závislosti jiné a to ať v pubertě, či post pubertě.

Jak tedy na to? Jak se vyvarovat těchto chyb? Je to velmi jednoduché. V první řadě je potřeba jít svým dětem příkladem. Začít hned u stravovacích návyků miminek. Tzn. – směřovat je co nejdál od cukru. Na vysvětlování veškerých úskalí cukru je potřeba se zaměřit již v útlém věku dítěte – předškolním a školním. Vést ho a tím pádem naučit dítě zdravým alternativám. Prostě jim ukázat ten správný směr. Ale pozor. Nic nezakazovat, protože jak známo – zakázané ovoce chutná nejvíc.

Rozhodli jste se, že s bílým zabijákem skoncujete? Potom začněte likvidovat staré zásoby. Je potřeba vyhodit veškeré sladké limonády, alkohol, sladkou kávu s mlékem atd. Začněte pro změnu pít jen vodu, ovocné nebo zelené, neochucené čaje. Je potřeba se vyhýbat takovým pochutinám, jako jsou sušenky a dezerty. V případě nutkavého pocitu zakousnout se do sladkého zákusku, sáhněte raději (tak jako to dělají například Francouzi) po sýru a ovoci. Je potřeba zvýšit přísun bílkovin, luštěnin, ovoce a v neposlední řadě také zeleniny. Tím získáte více dlouhodobé energie a nebude mít potřebu se „dobíjet“ sladkostmi.

Dalším bodem pro správné stravování, je pečlivé sledování etiket nakupovaného jídla a nápojů. Výrobci totiž přidávají cukr i tam (aby vylepšili chuť svého výrobku), kde byste ho ani nečekali. Docela velké množství cukru se nachází v instantních polévkách či různých dochucovadlech. Ale takovýmto potravinám byste se stejně měli v rámci zdravé výživy vyhnout tak, jako tak.

Náhražky bílého cukru

Med – zdravá náhražka cukru. Hodí se jak na pečení, tak na vaření. Vynikající sladidlo do čaje nebo do kávy. Jelikož je sladší, potřebujeme ho daleko menší množství na oslazení. Med navíc obsahuje spoustu cenných antioxidantů, posiluje imunitu a má navíc i protizánětlivé účinky. Přidat ho můžete opravdu do všeho, třeba domácího perníku nebo domácího müsli.

Třtinový cukr – získává se z cukrové třtiny, která se sklidí, rozdrtí a tímto jednoduchým způsobem se získá šťáva. Ta se ihned vyčistí. Postupně vznikne sirup, ze kterého se trojnásobnou krystalizací vyrobí přírodní cukr. Obsahuje řadu vitaminů, minerálních látek a enzymů. I s ním můžete kouzlit v kuchyni. Například letošní vánoční cukroví můžete upéct již pouze s ním.

Melasa – hustý sirup černé barvy, vzniklý vycukerněním cukrové třtiny. Její chuť je lehce karamelová, až nahořklá. Samotná melasa je bohatá na vysoký obsah minerálů a enzymů. Slouží nejenom jako zdravější způsob oslazení dezertů, kakaa, atd., ale i (kupodivu) zeleninových salátů (např. ty s červenou, velice zdravou červenou řepou). Můžete se spolehnout, že melasou oslazený bílý jogurt, bude výtečně chutnat i dětem.  


Sirupy
 – hodí se ke slazení veškerých pokrmů a to jak do teplé, tak i do studené kuchyně. Jedná se především o sirup javorový, agávový, rýžový, datlový atd.

Kokosový cukr – má velmi nízký glykemický index (pouhých 35), je bohatý na vitaminy (převážně skupiny B), minerální látky, antioxidanty a v neposlední řadě i aminokyseliny. Kokosový cukr dodává velmi zajímavou chuť jak moučníkům, tak i nápojům.

Pokud jste se tedy rozhodli začít používat výše jmenované sladké náhražky, vždy myslete ale na to, že ani tímto razantním krokem kalorie neušetříte. Ani ony totiž našemu tělu příliš neprospívají, i když jsou z hlediska zdravé výživy našemu tělu prospěšnější. Proto i s nimi šetřete.